CD: Liftid - Starting Fire

Harry (Dinosaur_Sr)
Doe het dan zelf! Ergens in Birma loopt een jochie rond met een T-shirt van het Utrechtse Van Katoen met deze tekst, achtergelaten door een reviewende backpacker. Dat credo zou echter evengoed van toepassing kunnen zijn op Liftid. Zij brachten namelijk hun nieuwe album Starting Fire in eigen beheer uit, en qua inventiviteit om het album onder de aandacht te brengen doen ze ook al niet onder voor hun oudere Utrechtse stiefbroers.

Nog een parallel met Van Katoen: de energie spat ervan af! Als je de cd voor het eerst opzet (of naar hun website surft), knalt A cut through paradise door je speakers. Hét openingsnummer.

Liftid is een jonge band uit het Limburgse, en mocht al eens Pinkpop openen (doordat ze een bandjeswedstrijd wonnen). In 2004 brachten ze hun eerste cd uit, Stars And Lions. Starting Fire is opgenomen met gesponsorde studiotijd van stichting PopEi, een eer die eerder alleen Beef en Peter Pan Speedrock toekwam.

Hoe zou ik het geluid van Liftid omschrijven? Open metal? Dat klinkt als een nieuwe programmeertaal.... Ik bedoel te zeggen dat ondanks de diepe grommende tonen en de grunts, het toch vrij vrolijk en optimisch klinkt. Dat is waarschijnlijk toe te schrijven aan de energiek enthiousiaste houding van Liftid. Bij deze cd worden geen scheermesjes meegeleverd. Helemaal metal is het ook niet, zelfs niet helemaal nu-metal. Zo klinken er ook punkinvloeden in door.

Wat onmiskenbaar opvalt bij het beluisteren, behalve de power en het enthiousiasme dan, is dat het album voor het beperkte middelen en de leeftijd van de band opvallend volwassen klinkt. Goed, natuurlijk kan het altijd strakker, het kan altijd grommender en rollender, en ik ben geen die-hard kenner van harde metalen, maar het eerder genoemde A cut through paradise zet de toon voor de rest van de cd. Met veel power en erg strak. De titeltrack is dan weer rustiger qua tempo, maar zo komen de knetterende en klapperende bas en de drums mooi door. Zonder de rest van het album te kort te willen doen, zijn dit mijn favoriete tracks. Samen met Eleven, wat trouwens de tiende track is, en een mooie traagheid heeft.

Starting Fire smaakt naar meer. Blij dat er nog bandjes zijn die er met zoveel vuur tegenaan gaan, en het laten gebeuren. Alleen al daarom verdienen ze alle steun! Ga ze zien en horen.

Voor een voorproefje en speeldata en -plaatsen, en allerlei andere wetenswaardigheden (zoals 'guerilla gigs' in kledingzaken) surf je naar de website van Liftid. 6 Mei te zien in Plato, Helmond, jawel samen met o.a. Van Katoen. Ze spelen 10 juni zelfs in Stijp S te Eindhoven. Wel een sloopvergunning aangevraagd, jongens?

Label: eigen beheer Releasedatum: 3 februari 2006 Waardering: