Boek: Jane Green - Aan de andere kant

Tanja (FEE_sT)
Het gras is altijd groener bij de buren. Dat denkt ook Vicky Towensly, journaliste in Engeland en de hoofdpersoon uit deze humoristische chicklit. Ze leidt een single leven waar menig vrijgezel jaloers op zou zijn. Ze heeft een leuke baan, veel vrienden, een eigen woning en wat losse bijzaken zoals een neukmaatje. Doordat ze vaak verzucht dat ze wel wil trouwen en naar het bijbehorende huisje boompje beestje verlangt, levert haar baan bij een tijdschrift haar een levensruil op.

Is het leven van Amber winslow, de Amerikaanse vrouw waar Vicky mee ruilt nu echt het leven waar Vicky naar verlangt? En waarom wilde zij met de Engelse journaliste ruilen? Amber heeft toch alles al? Een enorm groot huis compleet met zwembad in de tuin, lieve kinderen en een geweldige man,liefdadigheidswerk en een groot aantal sociale contacten. Durft zij dit werkelijk achter te laten in de handen van de vrijgezellige Vicky? Hoe staat het eigenlijk met Vicky's gras na de levensruil?

Het boek bestaat uit 33 hoofdstukken, waarin om en om het verhaal van Vicky of Amber wordt omschreven. Door deze verdeling krijg je al lezende een behoorlijk goed beeld van deze twee vrouwen. Beiden personen zijn op een leuke manier omschreven en neergezet. Ze zouden werkelijk kunnen bestaan. Jammer is het wel dat je door deze verdeling minder makkelijk in het verhaal zit, doordat je steeds moet omschakelen.

De humor in dit boek ligt wat meer onder de oppervlakte, niet direct voor het oprapen dus. Sommige delen zijn zo geschreven dat je als lezer helemaal dubbel kan liggen om het stel "dozen" waar het verhaal over gaat. Andere delen zijn zo geschreven dat je het idee krijgt dat je dit wel over kunt slaan. Ook hierin is dus een flinke wisselvalligheid. Echt knetteren doet het boek niet.

Het verhaal gaat jammer genoeg ook niet echt diep. Echt grote drama's of flinke spanning vind je niet. Behoorlijk oppervlakkig lees je over de zo van elkaar verschillende levens van deze vrouwen. Je zou denken dat in een boek als dit de hormonen om je oren zouden vliegen, maar dat valt gelukkig behoorlijk mee. Toch is het soms wat jammer dat er op de neutrale manier wordt geschreven zoals is gedaan.

Erg leuk aan dit boek is dat er behoorlijk recente dingen genoemd worden, waardoor het verhaal al een stuk levendigheid krijgt, en de humoristische vooroordelen van Engelsen over Amerikanen en andersom, flink onderuit gehaald worden.

Jane Green schrijfster van dit boek, heeft jarenlang als journaliste gewerkt in Engeland. Nu woont ze met haar gezin in Amerika.

Uitgever: De Boekerij ISBN: 90 225 4376 5 Pagina's: 317