CD: Junkie XL - Today

Erik (getikte_rik)

Ruim drie jaar geleden scoorde Junkie XL nog een enorme wereldhit met de remix van Elvis Presley's A Little Less Conversation. Het bijbehorende album Radio JXL; A Broadcast From The Computer Hell Cabin flopte echter enigszins; commercieel gezien.
Nu is Tom Holkenborg, alias Junkie XL, terug met zijn nieuwe album Today. De gelijknamige single (met die hippe hairdress-videoclip) wordt inmiddels al behoorlijk veel gedraaid op de radiozenders, en is ook een betrouwbare afspiegeling van deze levenslustige plaat. Niet bijzonder innoverend qua sound, zoals het voorgaande album, maar gewoon een samenhangend geheel van tien liedjes. Liedjes die laten horen waar Junkie XL vandaag de dag voor staat. Vandaar ook die albumtitel.

Ten eerste is dat de herontdekking van lekker klinkende gitaarriffs, waar behalve de single ook een hoop andere tracks (Such a Tease, Yesterdays, Honey) op het album mee van start gaan. Daarbij blijkt dat Holkenborg op dit album slechts met één zanger samenwerkt; de volstrekt onbekende Nathan Mader. Zijn wat korrelige stem heeft wel wat weg van het 'eighties'-geluid van band als Tears for Fears en Depeche Mode. Die laatste band is naast onder meer The Cure ook altijd een inspiratiebron voor Tom Holkenborg geweest. En dat is te horen; op de single Today, op het sterk -maar niet storend- hierop lijkende Yesterdays, eigenlijk overal op het album hoor je het wat groteske geluid van vele eighties-bands terug, uiteraard met een fikse Holkenborg-saus erover.

Junkie XL/Tom Holkenborg

Titels als Mushroom en I've Got A Xerox To Copy verraden de wat meer naar techno neigende nummers; stuwend en heerlijk spacy. Hier laat Holkenborg voor de variatie niet Nathan Mader, maar zijn gitaar "zingen". Klinkt nog beter dan de single, ultieme filmmuziek! Geen toeval, want dergelijke sounds leverde hij dan ook aan films als Team America en Kingdom of Heaven. Andere poen-opleverende projecten voor de geboren Lichtenvoordenaar waren sportcommercials als Adidas en Nike, en games als Destroy All Humans en Forza Motorsport. Maakt dat van Junkie een sell-out? Nee, want dan had hij het aanbod om een hele cd met Elvis- dan wel Beatles-remixes te maken niet afgeslagen.

Slechts een enkele keer is op het album plaats voor een wat meer introvert, minder opzwepend geluid. Nummer 7, Even In This Moment bijvoorbeeld, en de loungy afsluiter We Become One. Verder klinkt Today toegankelijk, puur maar nooit vlak. Junkie XL heeft helemaal geen grote namen nodig om Radio JXL; A Broadcast From The Computer Hell Cabin te overtreffen. Hij hoeft slechts zichzelf te zijn. Om te horen hoe Junkie XL's Today verder klinkt, kun je vanaf gisteren terecht bij je lokale platenboer.

Label: Roadrunner/CNR Releasedatum: 24 april 2006