DVD: King Kong

Bart (Mainport)
Ouderwetse avonturencinéma, en tegelijkertijd een voorbeeld dat CGI een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de hedendaagse filmindustrie. Vrijwel alle decors in King Kong zijn uit de computer getrokken; de meest in het oog springende personages zijn er later bijgetekend; King Kong zelf ziet er levendiger uit dan filmmakers zo'n zeventig jaar geleden ooit hadden durven dromen. Dit kijkspektakel is een verrukking voor het oog, en dat is waarschijnlijk precies zoals Peter Jackson het bedoeld had. Laten zien dat meer kán en meer gedurfd moet worden.

King Kong

Een onsuccesvolle regisseur van geflopte natuurfilms in de jaren dertig (Jack Black) heeft een kaart bemachtigd waarop de weg naar het laatste onontdekte eiland ter wereld staat aangegeven: Skull Island. Daar, tussen de ongerepte natuur, wil hij zijn film schieten met allerlei bekende acteurs. De dag voor de reis naar Skull Island hoort Black dat de hoofdrolspeelster ermee kapt, dus zit hij met zijn handen in het haar om een nieuwe actrice te vinden. Hiervoor strikt hij echter al snel de beeldschone, doch zeer arme Naomi Watts die het geld hard nodig heeft. Door middel van een list zorgt Black ervoor dat zijn scriptschrijver ook deelneemt aan de reis, hetzij ongewild. Deze Adrien Brody, bekend van het oscarbekroonde The Pianist, wordt echter tijdens de opnames onverwacht verliefd op Watts, die hem ook wel ziet zitten.

King KongAls de reizigers, tezamen met een vloot bemanningsleden van het schip, het eiland bereiken, gaan ze aan land en treffen ze een lang vergane beschaving aan. Althans, dat denken ze. Op het moment dat ze erachter komen dat ze daar helemaal niet zo alleen zijn, is het al te laat en moet één van hen het leven bekopen. Met hulp van de bemanningsleden kunnen ze echter ontkomen en varen ze snel weg. Door een verbluffend staaltje fierljeppen (waar de Friezen nog een puntje aan kunnen zuigen) bereikt één van de inboorlingen de boot en neemt Watts mee terug naar het eiland. Brody is net te laat ter plaatse, maar weet de rest te overtuigen om terug naar het gevreesde eiland te gaan.

Wat mij vooral opviel aan King Kong, is het luchtige en ronduit optimistische sfeertje dat in de lucht hangt. Ondanks de vele doden die er ongetwijfeld zullen vallen blijft iedereen er opvallend kalm onder, zonder de film door quasi-grappige 'komische' momenten te verpesten. Om die reden is Kong geen donkere film, maar blijft het geheel toch serieus, iets wat ik wel kan waarderen. Jack Black probeert te allen tijde zijn film af te maken door zelfs op levensgevaarlijke momenten zijn camera te pakken om het vast te leggen.

King Kong
In een avonturenfilm als deze kan een achtervolgingscène niet ontbreken. Niettemin is het plezierig dat Jackson dit op een originele en verrassende manier heeft gedaan, zodat het geen herhaling van zetten wordt. Hij schuwt het niet om bij mensen (en dino's) expliciet in beeld te brengen hoe ze sterven, maar het wordt nergens goor en onnodig. Ik doel hierop bij dinosauriërs die over anderen heen rollen, of Kong die de bek van een T-Rex openbreekt. Jackson geeft het altijd subtiel weer zonder bloed of andere smerigheden te gebruiken, maar kan het toch realistisch in kaart brengen.

Ondanks de lange rit van maar liefst 180 minuten, wordt het verhaal nergens langdradig en blijven verveelde zuchten gespaard. Geen enkele scène teveel, geen moment verspild, alles past bij elkaar en heeft belang. Ik vind dat Jackson erin is geslaagd King Kong opnieuw en bovenal succesvol te herfilmen. Ik had er minder van verwacht, en moet eerlijk zeggen dat ik positief verrast ben. Meestal ben ik niet zo weg van dit soort films, maar dit is toch echt een toppertje.

Label: UIP Releasedatum: 13 april 2006 Kijkwijzer: Waardering: