DVD: Charlie Chaplin - The authentic collection

Lars (detulp050)
Er zijn maar weinig entertainers op aarde wiens ware aard zo verborgen zat onder een masker. Op film een lolbroek, met soms een melodramatische touch. In de echte wereld een moeilijk man met veel huwelijken, vermeende pedofilie en zelfs voor twintig jaar een ban uit zijn thuisland. De grote films als The Great Dictator en Modern Times staan bij menigeen in het geheugen gegrift. Maar de acteur Charlie Chaplin heeft nog veel meer titels achter zijn naam staan. Limelight Films heeft er een aantal verzameld die volgens de hoes nog nooit eerder op DVD zijn verschenen. Tezamen met een documentarie over Chaplins leven vormt deze verzameling Charlie Chaplin, The Collection op zes DVD's. Sinds kort verkrijgbaar.

Al bij de geboorte van Charlie Chaplin, op 16 april 1889, kon het niet anders of zijn toekomst zou in de entertainmentindustrie liggen. Zijn ouders waren artiesten, en hoewel ze vroeg overleden, wist ook Chaplin snel de weg naar het theater te vinden. Al op zijn achtste levensjaar vermaakte hij mensen in het land van zijn geboorte, Engeland. Toen hij op zijn zeventiende met een theatergezelschap naar de Verenigde Staten vertrok werd hem een contract aangeboden door Mack Sennett. Eenmaal bekend in de Verenigde Staten raakte Chaplin al snel in de filmindustrie verzeild. Vanaf 1914 speelde hij niet alleen de hoofdrol, maar hij regisseerde ook al zijn eigen films. Hij is het meesterbrein achter de slapstick en is vooral bekend van zijn uitvoering van 'the tramp'.

De box bevat vijftien korte films, twee speelfilms en een documentaire over het leven van Chaplin. De zoon en kleindochter van Chaplin trekken in de documentaire een parallel tussen de privépersoon Charlie Chaplin en de karakters die hij in zijn films naar voren bracht. Een aardige documentaire om te zien, maar de kracht van Chaplin ligt meer in zijn performance dan in zijn biografie. Gelukkig bevat de box ook een van Chaplins beste speelfilms, 'The Kid'. Zowel bij deze lange film als bij de andere films is de beeldkwaliteit van redelijke tot hoge kwaliteit, gezien de leeftijd ervan.

De hoes van Charlie Chaplin, The Collection doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een volledig overzicht van het werk van Charlie Chaplin. Een aanname die volkomen onterecht is, aangezien de echt bekende werken van Chaplin ontbreken. Wel bevat de box veel materiaal dat in Nederland nog nooit eerder op DVD is verschenen en de kwaliteit van het materiaal is prima. De box kost in de winkel ongeveer 40 euro, maar je krijgt er wel een hele bibliotheek aan Chaplinmateriaal voor terug. Voor de liefhebber van slapstick, Chaplin of oude films is deze box een echte aanrader.

Label: LimeLight Releasedatum: 30 maart 2006
Kijkwijzer: Waardering: