DVD: Marvin Gaye - The Real Thing Live in Performance 1964-1

Michel (TripleM)
Marvin Gaye geldt misschien wel als de meest getalenteerde Motown-artiest aller tijden. De lijst met hits onder zijn naam is gigantisch en bevat onder andere de legendarische nummers 'I Heard It Through The Grapevine' en 'Can I Get A Witness'. Sinds begin deze maand is er een CD/DVD te koop met daarop een flink aantal optredens, waaronder het concert in Ostende (Belgie) in 1981. The Real Thing In Performance.

CD
Cd's zijn er al genoeg van Marvin Gaye. Sterker nog, er zijn ongeveer 150 officiële compilatie-cd's uitgebracht. Het aantal onofficiële compilaties overstijgt dat waarschijnlijk makkelijk. Toch is de cd die je bij deze uitgave krijgt iets bijzonders! Het bevat namelijk een 70 minuten durend concert dat hij gaf in ons landje, in 1976. Het was tot nu toe nergens te horen. Het bekendste nummer op de cd is 'Let's Get It On', een van zijn grootste hits en misschien wel een van de populairste romantische liedjes aller tijden.

DVD
Toch draait het uiteindelijk om de dvd, die vol staat met tv-optredens. Tussen de nummers door vertelt Marvin Gaye in verschillende tv-interviews van alles over zijn leven en zijn muziek. Het eerste optreden is een legendarisch stukje tv-historie. American Bandstand (in zwart-wit) met Dick Clark, in 1964. Het eerste optreden in kleur is een aantal nummers later. We schrijven eind 1965, het programma is The New Lloyd Thaxton Show. Het publiek zit braaf om Marvin heen (die uiteraard playbackt), klapt, lacht en kijkt een beetje verbaasd in het rond. Ja, toen was televisie nog iets bijzonders...

In 1967 is de kwaliteit van het beeldmateriaal al een stuk beter, en zingt Marvin samen met Tammi Terrell het beroemde 'Ain't No Mountain High Enough'. Twee jaar later speelt hij het eveneens beroemde 'I Heard It Through The Grapevine' in The Hollywood Palace. Later op de dvd vind je onder andere nog twee nummers terug die Marvin zong in Belgie tijdens de Zomerhappening in 1981, waaronder de monster-hit 'Let's Get It On'. Het is moeilijk om niet in superlatieven te gaan praten als je zo veel hits moet opnoemen, maar de man scoorde dan ook jaren lang hit na hit na hit. Veel ervan vind je terug op deze dvd, voorzien van vaak uniek beeldmateriaal.

New Lloyd Thaxton Show, 18 november 1965

Die Zomerhappening in 1981 vond plaats in Ostende. Het hele concert is opgenomen op de dvd als bonus feature. Een andere bonus feature vormen de vocalen van heel veel van Marvins hits, a capella dus! Met de audio-knop op de gemiddelde dvd-speler (die helaas op de mijne ontbreekt sinds Philips besloot dingen beter te gaan maken) kun je schakelen tussen alleen Marvins stem, of zijn stem en de orkestband. Erg leuk!

Marvin Gaye - The Real Thing Live In Performance 1964-1981 is een erg mooie uitgave. Er staat veel exclusief tv-materiaal op met optredens door de jaren heen, de interviews die de nummers afwisselen zijn leuk om te zien en de bonus features op de dvd zijn ook de moeite waard. De cd met het concert in Nederland bevat dan weliswaar niet heel veel van zijn allergrootste hits, maar is nooit eerder te horen geweest en dus altijd leuk om te hebben. Het boekje in deze uitgave maakt het geheel compleet, met een mooie en uitgebreide biografie. Voor fans een must-have, voor iedereen die Marvin Gaye en z'n muziek kent een leuke uitbreiding op zijn of haar muziekverzameling.

Label: Universal Releasedatum: 30-03-2006 Waardering: