CD: Pretty Girls Make Graves - Elan Vital

Harry (Dinosaur_Sr)
Voor degenen die Pretty Girls Make Graves al kennen, zal het even wennen zijn. Hun nieuwe album Élan Vital is namelijk niet voorzien van dubbelloops emo-gitaargeweld.

Eén gitaar is namelijk ingewisseld voor een keyboard. Niet zo'n gewaagde combinatie, immers keyboards doen het tegenwoordig goed bij indie rock bandjes. Dan is de combinatie met een accordeon, zoals deze op sommige nummers van deze cd te vinden is, verrassender.

Om verder maar met de deur in de html-code te vallen: Parade is één van mijn favoriete nummers op deze cd. Een eigentijdse versie van Billy Bragg, althans qua boodschap. Maar erg mooi ritmisch symetrisch verpakt, en het soberste nummer van de cd. Een andere uitschieter is Selling The Wind, alleen al vanwege de gitaarrif. Alweer een hoekig nummer. Evenals Pearls On A Place. Ondanks de keyboards, blijft het een indie-gitaar-rock album, zij het met compromissen.

Dat is dan ook de conclusie. Pretty Girl Makes Graves is op Élan Vital op zijn/haar best wanneer niet te gecompliceerd gedaan wordt. Simpel komt beter tot zijn recht. In die zin lenen zich keyboards zich toch niet zo voor de muziek van Pretty Girls Make Graves, althans niet tenzij terughoudendheid en beperking betracht wordt. Ondanks dat het beslist een gitaaralbum is en blijft, is die terughoudendheid niet overal even succesvol. De nummers die sfeervol bedoeld zijn, komen niet zo uit de verf.

De zang van Andrea Zollo is een mooi contrast met de muziek, maar al met al zijn de songs van beperkte kwaliteit. Ze verdwijnen al snel op de achtergrond, en eigenlijk kon ik al na een paar keer luisteren weinig nieuws meer in ontdekken, zonder dat me de nummers waren bijgebleven. Zo nu en dan een nummer voorbij horen komen in een compilatie lijkt me aangenaam, maar dat is niet het ijsje wat beloofd wordt op de cover. Een ijsje hoort alle likjes te bekoren. Wellicht een beperkter gebruikt van klankkleuren, en meer aandacht voor de compositie de volgende keer?

Oh ja, en volgens de liner notes werd de percussie verzorgd 'by dude in a room'. Het kan soms zo simpel zijn.

Geen slecht album, in de categorie indie-gitaar met zangeres, maar zeker ook niet bijzonder.

Label: Matador Releasedatum: 4 maart 2006 Waardering: