CD: Maria Mena - Apparently Unaffected

Hans-Robert (Adagio)
In 2004 was de review van Maria Mena's vorige album White Turns Blue hier al op FOK! te vinden. Destijds scoorde ze hoge ogen met "een mooie hese stem, sterke lyrics en een goede kwaliteit". Nu ligt haar nieuwe album in de winkels. Deze cd heeft de titel Apparently Unaffected meegekregen.

Maria Mena wordt door velen omschreven als de Noorse Alanis Morissette. Na het horen van het tweede album moet ik toch concluderen dat die vergelijking niet helemaal opgaat. Zeker, ze klinkt bij vlagen net zo kwetsbaar en gevoelig, maar ze mist de sterke uithalen en kracht die Alanis vaak ook in haar nummers weet te leggen. Daarnaast zijn Maria's tracks iets levendiger en losser. Als er toch een vergelijking gemaakt moet worden, dan kun je Maria's stijl beter omschrijven als een mix tussen Alanis en Shakira.

Tijdens het luisteren krijg ik het gevoel dat ze de hooggespannen verwachtingen na het eerste album niet helemaal waar heeft kunnen maken. Alle liedjes liggen zonder discussie lekker in het gehoor: Miss You Love en He's Hurting Me wil ik hierbij graag benadrukken als positieve uitschieters. Als je daarna de meer stevige nummers als Just Hold Me en Our Battles beluistert, dan blijkt toch dat er ruimte is voor nog zoveel meer. Ik zei al: het klinkt allemaal niet onaardig, maar het is allemaal zo ingetogen. Met name bij laatstgenoemde tracks mist gewoon de power die een dame als Anouk wel heeft. Ik weet zeker dat Maria die kracht ook wel heeft, maar om de een of andere reden besluit ze om nergens helemaal los te gaan, iets wat gewoon ontzettend jammer is.

De 19-jarige Maria Mena valt nu een beetje tussen wal en schip, tussen Sky en 3FM. Met Apparently Unaffected heeft ze bewezen dat ze wel een plekje in het muziekwereldje heeft verdiend, al moet ze nog steeds op zoek naar de grenzen van haar kunnen. Kabbelpopzangeresjes hebben we al genoeg: Maria hoor niet in deze grijze massa thuis en kan (nee, moet) hier wel bovenuit kunnen stijgen. Gelukkig heeft ze - gezien haar leeftijd - daar nog alle tijd voor...

Label: Columbia, Sony BMG Releasedatum: 27 maart 2006