CD: Toen was het stil op straat

Lars (detulp050)
Voor veel mensen is de verleden tijd de beste tijd van hun leven. Mijmeren naar de jaren '50 of '60, of simpelweg kijken naar een serie als "Toen was geluk nog heel gewoon", roept al heel wat herinneringen op. Maar als je echt in de sfeer van vervlogen tijden wilt komen dan is het opzetten van een fijn deuntje de beste manier. Speciaal voor de mensen die graag luisteren naar de hits van vroeger, heeft Universal samen met de AVRO een verzamelbox uitgebracht, bestaande uit vier CD's en een DVD.

De box bestaat uit vier CD's met elk 25 bekende nummers uit de vorige eeuw. Waarschijnlijk zullen veel van de aanwezige liedjes niet erg bekend zijn bij de bezoekers van FOK!, maar er zijn ook tientallen overbekende liedjes. Wat daarbij vooral opvalt -althans in mijn belevenis- is dat bij veel van de liedjes het refrein vastgebeiteld zit in het geheugen, maar dat de rest vrij onbekend aandoet. Wellicht ligt dat meer aan mijn leeftijd dan aan de CD. Universal mikt dan waarschijnlijk ook op de wat oudere generatie; aan het openingsnummer te zien wel: Ik heb eerbied voor jouw grijze haren van Gert Timmerman is al direct een vrijage met de wat oudere luisteraar.

Toen was het stil op straat biedt een uitgebreid overzicht van de grote hits uit vervlogen tijden. Nummers als Pappie loop toch niet zo snel van Herman van Keeken, T is weer voorbij die mooie zomer van Gerard Cox en Als ik twee keer met mijn fietsbel bel komen voorbij op de eerste CD. De rest van de nummers op de eerste disc zijn qua titel niet bekend, maar zijn wel nummers van bekende artiesten als Rudi Carell, Johnny Hoes en Ramses Shaffy. Ook op de andere discs vind je een aantal overbekende nummers terug, die aangevuld worden door wat onbekendere nummers van bekende mensen. Voor de luisteraars die zelf uit de jaren vijftig of zestig komen, zijn waarschijnlijk alle nummers bekend, maar voor mensen afkomstig uit de daarop volgende decennia is het feest der herkenning wellicht veel minder.

Op de DVD komen er een viertal artiesten (of duo's) in beeld. Jammer genoeg wordt de DVD niet echt als ondersteuning van de CD's wordt meegeleverd, maar vooral als promotie voor een aantal DVD-releases wordt gebruikt. De fragmenten van Willem Duys, Johnnny & Rijk, Mini & Maxi en Willy Alberti zijn namelijk afkomstig van een viertal DVD's die recent zijn verschenen. Wel leuk om te zien, maar het was leuker geweest als de DVD wat meer divers was geweest.

Toen was het stil op straat zal vooral bij de wat oudere luisteraar veel momenten van herkenning oproepen. Ben je van een wat later bouwjaar, dan zul je van de honderd nummers van deze box er maar een stuk of 20 herkennen. Wat dat betreft is deze box voor deze laatste groep niet zo interessant. De DVD is een tikkeltje eentonig en dient louter de verkoopresultaten van andere releases. Toen was het stil op straat is vooral erg geschikt als cadeau voor je (groot-)ouders, tenzij je in de jaren vijftig bent geboren; dan koop je hem lekker voor jezelf.

Label: Universal Music Releasedatum: 30 maart 2006