DVD: Marokko Swingt

Harry (Dinosaur_Sr)
Ik ben het zat. Met dit clandestien opgenomen en illegaal verspreide liedje shockeerde Najat Aâtabou twintig jaar geleden heel Marokko. Inmiddels is ze een gevierde ster in de Arabische wereld en bijzonder geliefd in de Marokkaanse gemeenschap in het Westen. In mei 2004 gaf ze in Amsterdam een masterclass aan vier jonge Marokkaans/Nederlandse zangeressen. Barbara den Uyl maakte er een film over..

Ik moest direct denken aan deze documentaire van NPS Output -zoek onder artiesten/Khaled (Cheb) voor de streams- die gemaakt is over een soortgelijk project van Cheb Khaled. Deze gaf niet alleen een inkijkje in de bevlogenheid van een artiest, maar ook in het hart van Cheb Khaled, een artiest van buitencategorie op de grens van Marokko en het Westen.

Er is echter een wezenlijk onderscheid tussen Cheb Khaled en Najat Aâtabou. Laatstgenoemde is veel traditioneler in haar muziek. Niet in haar mate van maatschappijkritiek overigens. Ook is er een taalbarrière, die pijnlijk duidelijk wordt als de vier 'Nederlandse' meiden niet allemaal vloeiend Arabisch blijken te spreken, ondanks dat ze in onze maatschappij toch 'Marokkaans' plegen te zijn.

Eigenlijk zijn het vijf verhalen, waarbij het levensverhaal van Najat Aâtabou zo op het eerste oog het boeienste is. Waarschijnlijk omdat het verste van onze wereld afstaat. Door interviewfragmenten horen we van alle meiden welke strijd ze hebben moeten leveren om de dingen te kunnen doen die ze doen. En dan blijkt het 'Nederlandse' verhaal misschien nog wel veel meer lagen te hebben dan dat van Najat Aâtabou.

In de masterclass zelf overheerst toch een ongemakkelijke sfeer. Traditionalisten versus moderne Nederlandse meiden die eerder soul/rock dan Marokkaans zingen. Wederzijds respect is er wel, maar echt mixen doet het niet. Andere taal, ander ritme, andere muziek, andere wereld. Ondanks alle overeenkomsten in afkomst. "We kennen het wel, maar zijn het niet gewend".

Een paar leitmotieven zijn er wel. De worsteling met de omgeving om muziek te kunnen maken, om te kunnen zijn wat ze willen zijn. De verhouding met hun ouders, hun moeders in het bijzonder. De masterclass blijkt de kapstok voor deze leitmotieven, vanuit de masterclass wordt telkens ingezoomd op de verhalen.

Behoudens de documentaire zelf, staan er de nodige extra's op deze dvd: interviews met de maakster en zangeressen, alsmede concertfragmenten.

Minder interessant voor muziekliefhebbers, eerder iets voor mensen die het culturele aspect boeiender vinden. Misschien had dan de documentaire beter anders ingestoken kunnen worden. Het masterclass idee neemt nu teveel ruimte in, terwijl het verhaal eromheen juist aanspreekt, en om meer verdieping vraagt. Na afloop beklemt het gevoel dat hier meer inzat.

Label: Total Film Releasedatum: 14 maart 2006 Kijkwijzer: