CD: Donald Fagen - Morph The Cat

Jelle Schot (JelleS)
Morph The Cat Eens in de zoveel tijd komt er een album uit dat misschien niet geheel je smaak is, maar wel overal enkel enthousiaste reacties krijgt. Zo ook het nieuwe album van Donald Fagen, voormalig lid van de succesvolle jazz-rock band Steely Dan. Morph The Cat, zoals het nieuwe album heet, kreeg in haast elk gerenommeerd muziekblad de maximale waardering, en dat zet je toch wel aan het denken. Ook al ben ik een ware indie-rock/pop liefhebber, ik maak geregeld uitstapjes naar bijvoorbeeld jazz, electro of hiphop. Ik zag het haast als een verplichting voor mij als muziekliefhebber om dit album een kans te geven.

Helaas moet ik toegeven dat het een weinig succesvol experiment was. Ik hoor de kwaliteit, ik snap wat al die recensenten er zo geweldig aan vinden, maar mij doet het weinig. De grooves op openingsnummer Morp The Cat klinken lekker, maar heel bijzonder is het ook weer niet. Het is mij wat te voorzichtig, te vlak. Zelfs voor mij als jazz-rock leek klinkt het allemaal erg bekend. Jazz-rock is wat mij betreft ook niet echt de juiste beschrijving. Geen mooie trompetsolo's of absurd samenspel tussen verschillende jazzmuzikanten, maar ook de energie van rock ontbreekt. Morph The Cat zweeft overal een beetje tussenin.

Donald Fagen

Waar ik dan wel weer erg gecharmeerd van ben is de stem van Fagen. Niet te opgewekt of te somber, precies geschikt voor deze muziek. Ook het mooie contrast tussen de donkere teksten en lichte muziek werkt goed. Maar hoe zeer ik het ook probeer, Morph The Cat weet mij niet te betoveren. Misschien heeft het tijd nodig. Zo duurde het enkele jaren voordat ik grootheden als Tom Waits en Miles Davis wist te waarderen. Misschien is het gewoon niet mijn muziek. Is jazz-rock jouw favoriete genre, dan is het waarschijnlijk een must-have. Tenminste, dat zeggen de gelouterde muziekjournalisten, en die hebben immers altijd gelijk.

Label: Reprise Records Releasedatum: 14-03-2006 Waardering: