Film: Inside Man

Tim (tim_kick)
Het is niet zo vreemd torenhoge verwachtingen te hebben bij de nieuwe 'Spike Lee Joint' dit jaar. Inside man heeft vooral de cast als sterkste troef achter de hand, met Denzel Washington, Clive Owen en Jodie Foster. Maar een half uur verder lijkt de film moeite te hebben met overige ingrediënten die een film goed maken om vervolgens hard uit de bocht te vliegen. Wat overblijft is de slechtste film van 2006 tot nu toe.

Enig medelijden kan ik wel opbrengen voor Spike Lee. Zijn betere werk is dat van jaren terug en van flops als zijn recentelijke She Hate Me moeten we het ook niet hebben. Dat hij op de commerciële toer gaat zal fans teleurstellen, al is Inside Man wel erg matig. Het door Lee geregisseerde verhaal gaat over 'de perfecte bankoverval' (gaap...). Clive Owen speelt hierin de hoofdschakel, een bankovervaller die voor de slimme kijker het verhaal in de eerste twee minuten weggeeft. Denzel Washington speelt een politie agent die ervoor moet zorgen dat de overval niet in een gijzelingsdrama eindigt. De film probeert intelligent uit de hoek te komen met Owen die het wie, wat, waar, wanneer en hoe van de overval bij de kijker neerlegt. Maar de complete cast lijkt totaal 'clueless' dat de kijker waarschijnlijk al twintig van dit soort films heeft gezien en geen inleiding nodig heeft om naar het einde te gissen.

Dan de stempel 'A Spike Lee Joint', iets waarmee de regisseur zijn eigen product probeert te hypen. Dit lijkt echter steeds meer in te houden dat er maatschappijkritisch naar alle standpunten van de film gekeken moet worden. En met het werk van Spike Lee betekent dit thema's als racisme en discriminatie. Een opsomming van personages in Inside Man wordt dan: Een knorrige oude joodse man, een Italiaanse dame met een grote bek, een domme Aziatische jongen en uiteraard een Sikh als kassier, verward met een Arabische identiteit en automatisch dus een terrorist. Mensen die echter naar de nieuwe actiefilm van Denzel Washington gaan verwachten geen film als Crash (een film die het thema racisme uiterst zorgvuldig behandelde). Dit soort stereotype personages doen afbreuk aan de geloofwaardigheid van de film en schoppen deze genadeloos onderuit.

De film wordt gedragen door Clive Owen, die de andere acteurs moeiteloos van het scherm speelt. De vermoeide karakters van Washington en Foster zijn niet eens noemenswaardig, maar het is de kalmte en het ingehouden spel van Owen waardoor de film nog enkele punten scoort. De film gaat geheel naar het boekje alle regels af. Een bankoverval, een gijzelingssituatie, mensen van buitenaf en hogere hand zijn erbij betrokken en alles wordt door elkaar gehusseld om de kijker op het verkeerde been te zetten. Dan nog een half uur alle puntjes op de i zetten en je hebt een speelduur van twee uur en een kwartier met een film die zich uitsluitend op één plek afspeelt.

Er zijn twee soorten mensen die naar Inside Man zullen gaan: Het 'schieten/tieten'-publiek die een simpele actiefilm willen zien en de cultfreaks die de nieuwe Spike Lee willen scoren. Voor de eerste geldt: Ga lekker naar Big Momma's House 2, die waarschijnlijk nog intelligenter is dan Inside Man. De laatste kunnen lekker thuis blijven om Crash nog een keer in de dvd-speler te schuiven. `

Label: United International Pictures Releasedatum: 23 maart 2006 Kijkwijzer: Waardering: