DVD: The 40 Year Old Virgin

Lars (detulp050)
Qua uitstraling doet The 40 Year Old Virgin denken aan een film vol banaliteiten. Ook het verhaal, dat van een veertigjarige nerd die nog nooit met iemand naar bed is geweest, doet vermoeden dat we te maken hebben een weinig diepzinnige film. Maar als je iets verder kijkt dan de titel en de synopsis, dan is er meer dan alleen de onderbroekenlol; verborgen onder een grote hoeveelheid grappen over borsten en billen is er zowaar ruimte voor een snufje romantiek. Sinds kort is The 40 Year Old Virgin op DVD verkrijgbaar, in een speciale editie die maar liefst 17 minuten langer duurt dan de versie die in de bioscoop te zien was.

Promosite

In The 40 Year Old Virgin zien we het ietwat treurige verhaal van Andy Stitzer (Steve Carell). Andy is 40 jaar oud, woont op zichzelf, temidden van honderden actiefiguren (in verpakking, want dan zijn ze meer waard!), heeft nog nooit een relatie gehad en seks is er ook nooit van gekomen. In een paar korte fragmenten zien we dat de zeldzame momenten dat de daad er echt aan zat te komen, verpest werden door Andy's onhandigheid. Andy heeft zich er eigenlijk al lang bij neergelegd dat het er ooit nog van zal komen. Maar wanneer zijn collega's, van de plaatselijke electronicazaak, erachter komen dat Andy maagd is, raken ze vastberaden om niet te rusten voordat Andy de geneugten van het vrouwelijk vlees heeft ontdekt. Daartoe sleuren ze hem van speeddating naar prostituee en van een bar vol dronken vrouwen naar de sexy boekwinkelverkoopster. Hilariteit alom natuurlijk, maar Andy trekt ondertussen min-of-meer zijn eigen plan; hij richt zijn verlegen pijlen op Trish, een winkeleigenaresse uit de buurt.

Promosite

Alhoewel de cover trots meldt dat deze editie maar liefst 17 minuten langer duurt dan de bioscoopversie, is het maar de vraag of dat een zegen is. Want alhoewel de film best vermakelijk is, duurt hij simpelweg te lang. Een komedie die qua niveau lijkt op American Pie (maar dan met volwassenen) mag gewoon geen 125 minuten duren. De tijd wordt nu opgevuld door allerlei zijweggetjes en daardoor ontbeert het soms de vaart die zo essentieel kan zijn bij dit soort films. Maar eerlijk is eerlijk, als totaalplaatje voldoet The 40 Year Old Virgin ruimschoots; je hebt leuke platte grappen, er is voldoende vrouwelijk schoon te zien en qua verhaal is de romance tussen Andy en Trish best aangenaam.

Promosite

Op de DVD van The 40 Year Old Virgin vind je, naast de zeventien extra minuten die al rechtstreeks in de film verwerkt zitten, ook nog eens een aantal verwijderde scenes, die helaas niet de moeite waard zijn. Verder vind je een aantal leuke features (You know how I Know You're Gay? & Date-A-Palooza e.a.) die wel het bekijken waard zijn, al zou ik aanraden om ze niet direct na de film te bekijken, want dat is het net allemaal iets teveel. Ook vind je een uitgebreide commentaartrack van de regisseur en de cast. De bloopers maken het geheel af. Qua beeld en geluid is de DVD uiteraard dik in orde. Al met al een zeer uitgebreide DVD-release, zo zou elke film uitgebracht moeten worden.

Promosite

The 40 Year Old Virgin is een leuke en aangename film, maar de extra lange editie die we op de DVD aantreffen is eigenlijk te lang. Wat dat betreft hadden ze beter de bioscoopeditie kunnen aanhouden en dan de kijker laten kiezen of ze de extra zeventien minuten erbij willen bekijken. Qua DVD is The 40 Year Old Virgin een prima release. Ook de prijs waarvoor de film nu al in de winkels ligt is netjes: zo'n 15 euro. Als je wel van de wat plattere humor houdt en je schuwt een beetje romantiek ook niet, dan is The 40 Year Old Virgin zeker wel de moeite waard om eens te bekijken.

Label: Universal Releasedatum: 9 maart 2006 Kijkwijzer: