CD: Raul Midón - State of Mind

Lars (detulp050)
Cover Raul Midón Vind je het altijd moeilijk om te bepalen welke muziekrichting jou het meest aanspreekt? Mis je net dat vleugje jazz bij popmuziek of andersom? Bij de nieuwe 'rising star' Raul Midón kom je zeker aan je trekken. Hij combineert pop, jazz en R&B met een vleugje latin. Raul Midón is een echte artiest. Hij speelt gitaar en heeft een bijzondere eigen stijl. In Nederland is hij vooral bekend van het duet met Trijntje Oosterhuis, bij wie hij ook afgelopen november in het voorprogramma optrad. Sinds kort is zijn album State of Mind verkrijgbaar, waarbij je niet alleen de CD, maar ook nog eens een DVD krijgt!

Raul Midón komt oorspronkelijk uit Nieuw-Mexico, maar woont al jaren in New York. Met Argentijnse voorouders heeft hij duidelijk de Flamenco in zijn bloed, maar ook New York heeft flinke invloed op zijn muziekstijl. Op zijn album is dat allemaal goed terug te horen; het album begint met het titelnummer State of Mind, een lekker uptempo nummer, waarbij de gitaar een belangrijke rol speelt. Raul bespeelt zelf de acoustische gitaar en wordt daarbij begeleid op een soort orgel. Het nummer is een levendige combinatie van R&B en een soort Spaanse Flamenco. Het gitaarspel komt in elk nummer terug, maar Midón weet er elke keer een heel ander geluid uit te krijgen. Zo is het tweede nummer If You're Gonna leave veel meer R&B met een vleugje pop en lijkt het derde Keep on Hoping meer op een soort vrolijke medley. Raul Midón is dus van alle markten thuis en dat maakt het er niet makkelijker op om de verschillende stijlen te benoemen.

Op State of Mind wordt meerdere malen samengewerkt met andere artiesten. Niet alleen lijkt Midóns stijl op die van Stevie Wonder, hij wordt gedurende Expressions of Love ook door hem bijgestaan; niet qua zang, maar met een solo op de harmonica. Ook het nummer Sittin' in the middle of the ones we love weet de stijl van Stevie Wonder goed te benaderen. Midóns inbreng is daarbij het flamenco-achtige geluid. Het nummer is erg aanstekelijk: een milde lage stem gecombineerd met een acoustische gitaar en een catchy tekst. Ook de bonustrack, Where is the Love? (oorspronkelijk van Donny Hathaway en Roberta Flack) is erg de moeite waard. Jammmer voor de rest van de wereld dat deze alleen op de "Special Dutch Edition" is terug te vinden. Deze speciale editie is ook nog eens uitgerust met een DVD met daarop live-uitvoeringen van een vijftal nummers. Wel leuk om te zien, maar het geheel komt erg statisch over. Jammer dat het duet met Trijntje Oosterhuis niet terug te zien is op deze DVD.

De CD is verpakt in een mooie slipcase met ondermeer een brailleopdruk (een verwijzing naar het feit dat Midón blind is). De DVD is niet echt geweldig, maar de CD bevat een lekkere mix van stijlen en nummers, al zou de CD op sommige momenten wel wat meer pit kunnen gebruiken. Raul Midón is hard op weg om de nieuwe Stevie Wonder te worden, maar dan wel met een eigen inbreng. De invloeden van Flamenco en Latin zijn meerdere malen terug te horen in zijn nummers, waardoor hij wel zijn eigen unieke stijl heeft.

Label: EMI Releasedatum: 13 februari 2006