CD: Trance Energy 2006

Danielle (Dansie)
Trance Energy 2006, Prepare to Dance... De subtitel van deze plaat zegt alles. Luister aandachtig en laat je meeslepen door een zee van emoties. Elk liedje heeft zijn eigen sfeer en zet je daarmee in beweging; laat de muziek je leiden. Alsof het 't bloed is dat door je aderen stroomt en elk zuchtje adem wat je uitblaast. Muziek moet je voelen. Dat is de bedoeling van deze muziek, en sowieso mijn mening over álle muziek. Ik weet één ding: Trance Energy voel ik zeker.

Trance Energy

Soms dan komt iets precies op het juiste moment. Zo Trance Energy voor mij, in mijn vakantie. Ik kan me even niets heerlijkers voorstellen dan gewoon alleen, puur voor mezelf, in mijn kamer compleet los te gaan. Dat doet deze plaat namelijk met mij. Ferry Corsten, Rank 1, Tiësto, Randy Katana en Marco V, het zijn maar een paar van de bekende namen die je voorbij zult horen komen. Op deze dubbel-CD vind je dan ook twee maal negentien nummers en zowel de oude bekenden als een hele nieuwe garde DJ's zijn aanwezig. Met het bekendere werk komt het wel eens voor dat het een andere mix is dan je gewend was. Hier heb je geen last van bij de onbekende nummers en sowieso is onbekend erg interessant. Ik hou mezelf dus voor dat het onbekende mijn voorkeur geniet. Dat vond ik ook, althans tot ik mijn weg naar nummer 19 van CD 2 had gedanst. Dat is Randy Katana - Play it Louder. Damn die sample van New Order daarin... Hij is en blijft écht goed.

Er is trouwens een flink aantal onbekende(re) nummers die minstens even lekker klinken. Een goed voorbeeld daarvan is Advanced van Marcel Woods. Dit nummer is dan ook het themanummer van deze 13e editie van Trance Energy geworden. Ook opvallend vond ik Playmo van Bart Claessen. Dit is een lekker speels en vrolijk nummer en heeft weer een compleet andere sound dan het themanummer. Dat valt sowieso op: er staan veel verschillende soorten trance op de twee CD's. Van club en de meer spacey trance tot hardere nummers met house- en techno invloeden, op Trance Energy vind je het allemaal. Brengt het je niet in vervoering dan ben je stiekem wel ergens aan het mee tikken op de maat. Zet deze muziek eens goed hard aan en stilzitten lukt je niet.

Toch is een goede compilatie-CD natuurlijk niet vanzelfsprekend, al zou het feest een wereldsucces zijn. Wat ervoor zorgt dat Trance Energy 2006 zich als CD onderscheidt van gewone tranceverzamelalbums is dat het allemaal zo goed aan elkaar wordt gemixt. Dit mixen is gebeurd door Ronald van Gelderen. Ook is de tracklist erg goed. Er staan veel remixen op de CD en dit zorgt ervoor dat je weer hele nieuwe liedjes krijgt en het niet gaat vervelen. Al gaan een aantal liedjes dus anders dan je gewend was, het blijven goede nummers. Voor tranceliefhebbers is Trance Energy dus ook als CD zeker interessant. Je hebt de betere artiesten en niet puur de overbekende, commerciële hits. Ik blijf in ieder geval nog wel een tijdje lekker door dansen, want ik voel de muziek... Echt wel, zeker weten.

Label: Universal Music Releasedatum: 20-02-2006 Waardering: