DVD: Star Trek: Enterprise - Seizoen 4

Michel (TripleM)
Misschien wel de meest toegankelijke Star Trek serie ooit, Star Trek Enterprise, speelt in de tijd voor de beroemde James T. Kirk en de bemanning van zijn USS Enterprise. Helaas vielen de kijkcijfers tegen en hielden de fans de serie gedurende het tweede en derde seizoen in de lucht.

Het vierde seizoen kreeg veel positieve reacties en de serie was inmiddels al populairder geworden onder de Trekkies, maar de kijkcijfers bleven laag en Paramount maakte bekend dat het vierde seizoen het laatste seizoen zou worden. Dat seizoen is inmiddels op DVD verkrijgbaar.

In het derde seizoen maakte de kijker uitgebreid kennis met het ras de Xindi. Aan het einde van het seizoen is een gigantisch wapen op weg naar de Aarde om de complete planeet te vernietigen. Aan kapitein Archer de taak hier een stokje voor te steken. Dat doet hij, maar er gaat iets mis. Hij en z'n bemanning worden bij het tot ontploffing brengen van het wapen teruggeslingerd in de tijd. Ze komen uit in het jaar 1944, maar daar blijkt iets niet in de haak. Zo zijn de Duitsers doorgedrongen tot aan de oostkust van de Verenigde Staten, en zijn er niet alleen mensen aanwezig op de planeet. De Koude Tijd-oorlog barst in alle heftigheid los.

De beeldkwaliteit van deze DVD-set is buitengewoon goed. Wat blijkt: het vierde seizoen van Star Trek: Enterprise is het eerste seizoen dat volledig in high definition is opgenomen. De omzetting naar DVD is daardoor van bijzondere kwaliteit en ook het geluid (Dolby Digital 5.1) klinkt uitstekend. Technisch gezien is er niets, maar dan ook niets aan te merken op deze schijfjes.

FOK! kreeg helaas niet de complete set ter beschikking om te reviewen, dus hoe de extra's zijn kan ik je niet in detail vertellen. Op de eerste DVD zie je een scene uit de aflevering 'Storm Front' die het uiteindelijk niet haalde en op de tweede DVD is 'The Forge' voorzien van tekst-commentaar door Michael en Denise Okuda. De laatste schijf bevat naar het schijnt meer extra's, waaronder titels als 'Enterprise Moments: Season Four', 'Inside The Mirror Episodes' waar een kijkje achter de schermen genomen wordt, en featurettes met namen als 'Visual Effects Magic', 'That's A Wrap', 'Enterprise Secrets' en 'Links To The Legacy'.

In totaal bestaat de set uit 6 DVD's, verpakt in een luxe bewaarbox. Als de extra's net zo goed zijn als je zou verwachten op basis van wat ik wel kon zien, dan is het vierde seizoen van Star Trek: Enterprise absoluut een collector's item.

Label: Paramount Releasedatum: 18-05-2006 Waardering: