Boek: John Boyne- De jongen in de gestreepte pyama.

Tanja (FEE_sT)
Wanneer je veel boeken leest, zul je van zeker de helft niet alles lezen of onthouden. Sommige boeken weten gewoon niet te boeien. Maar nu heb ik het over een heel ander soort boek. 'De jongen in de gestreepte pyama' is zo geweldig mooi, dat je het niet meer aan de kant kunt leggen, en al zeker niet onbewogen kunt lezen.
Vind je het tijd om de tranen over je wangen te laten stromen? Neem dit boek en duik weg in de wereld van een negenjarige jongen. Niet zomaar een jongen. Nee, het is Bruno, een Berlijnse knul van wie de koffers op een dag gepakt zijn. Papa heeft promotie gemaakt. In 1943 nog wel!

'De jongen in de gestreepte pyama' is een aangrijpend boek zoals er maar weinig zijn. Intens en simpel geschreven. Een prachtige combinatie.

Bruno, een gewone jongen uit Berlijn, die ontdekkingsreiziger wil worden. Deze gewone jongen zit op een gewone school, met gewone vriendjes, en heeft gewone dromen. Heel normaal, het zou haast saai worden. Op een dag verandert zijn leven. Zijn familie gaat verhuizen, en Bruno moet natuurlijk mee. Naar een kale plek, zonder school, zonder vriendjes, zonder alles wat altijd zo normaal was. Hij komt in een huis, met in de wijde omgeving niets dan een hek. Een oneindig lang hek.
Dan doet hij een ontdekking.

Boyne heeft zijn geschiedenis geleerd, en is als auteur duidelijk de baas over zijn pen, en inlevingsvermogen. Op een simpele en daardoor heel intense manier weet de schrijver je te raken tot in het diepst van je ziel. Eenvoudige dingen worden op eenvoudige wijze verteld en raken je daardoor als een mokerslag. Afgrijselijk en ontroerend zijn twee termen waarmee ik aardig in de richting kom bij een omschrijving van dit boek.

Een boek over een negenjarige jongen. Een boek dat bol staat van de naiviteit van een negenjarige jongen. Een kinderboek dus. Nee, absoluut niet. Definitief ontkennend. Dit boek is zeker bedoeld voor volwassenen aangezien een kind lang niet zo veel uit het boek kan halen als wat er staat. Tussen de regels door staat een verschrikkelijke geschiedenis geschreven.

Dit verhaal moet je lezen, moet je door je handen hebben laten glijden en door je gedachten hebben laten gaan. De filmrechten voor dit boek zijn inmiddels verkocht, en het zou me werkelijk niets verbazen dat er ook dan miljoenen tranen zullen stromen.

Uitgever: Uitgeverij Arena ISBN: 90 6974 782 0 Pagina's: 205 Waardering: