CD: Chris Brown - Chris Brown

Danielle (Dansie)
De zoetgevooisde stem van een aaibaar bruin jongetje komt uit mijn speakers. Chris Brown is de naam van het nieuwe RnB talent dat in Amerika al weken op nummer 1 stond met zijn hitsingle Run It!. Hij oogt niet zo oud als ik hem op de tv voorbij zie 'bouncen,' maar sinds wanneer betekent jong zijn dat je geen goede muziek kan maken? Nee, leeftijd zegt niet alles, al wordt het op dit album behoorlijk benadrukt in de teksten. Van onbereikbare en prille liefdes tot échte puppy love die we wél serieus moeten nemen... Ik vraag me af of het Mr. Brown gaat lukken me mee te nemen op zijn roze wolkjes.

Chris Brown

Het begint een beetje te duizelen voor mijn ogen met al die nieuwe 'lekkere' jongens die een RnB plaatje uitbrengen, en maar smooth over je tv-scherm dansen. Waarom wil iedereen de volgende Usher worden terwijl de originele zijn houdbaarheidsdatum nog lang niet heeft bereikt? Hoe dan ook is hier het debuut van Chris Brown. Met dusdanig succes van je eerste single doe je toch iets goed zou je zeggen. Ik zet mijn vervuilde gedachtes snel weer opzij en opeens klinkt het toch wel lekker allemaal. Helaas vind ik niets wat net zo aanslaat als Run it!, het wordt allemaal alleen nog maar zoeter. Gimme That poogt nog een uitzondering te zijn op die regel maar faalt jammerlijk. Chris is niet edgy genoeg om overtuigend te rappen, en daarmee komt de boodschap niet echt over. Geen wonder dus dat overige artiesten het rapgedeelte voor hun rekening namen op Run It!. Hadden ze dat ook maar op de rest van de plaat gedaan. Toch is het ook wel weer logisch dat dit niet is gebeurd, want verder staan er gewoonweg geen vlotte nummers meer op deze CD.

Met de zoete teksten lijkt het sowieso logisch en beter dat de meeste nummers op dit album relaxte ballads zijn. Toch wel jammer omdat enkele catchy uptempo nummers toch wel een vereiste zijn, maar bij de ballads ligt het talent van Mr. Brown dan ook meer. Ik vraag me alleen af of dit wel genoeg is om definitief door te breken en krijg opeens dat déjà vu gevoel. Ik denk aan Mario en al die anderen; om aan de top te blijven moet je nou eenmaal meer dan één kunstje kunnen. Toch doet hij dat zoete spul best erg leuk. Door So Glad met zijn tropische melodietje waan ik me even op een Caribisch strand met een cocktailtje, en word ik spontaan vrolijk. Gelukkig zijn er zo nog een aantal aardige liedjes, en dus heb ik wel hoop voor Chris. Als hij zich verder gaat ontwikkelen, dan wil ik vooralsnog best even over zijn roze wolkjes mee zweven, en zo ook menig ander tienermeisje vermoed ik. Chris Brown - Chris Brown is dus niet bijzonder, maar ook zeker niet slecht. Nee, de roze wolkjes zijn zacht, maar stevig.

Label: Sony BMG Music Entertainment Releasedatum: 27-02-2006