CD: Jimmy Edgar - Color Strip

Danielle (Dansie)
Zoals ik altijd doe bij een nieuwe CD, bekijk ik Color Strip aandachtig voordat ik hem in mijn CD-speler stop. Helaas verraadt het schijfje in mijn handen ditmaal niks van zijn inhoud. De titels zeggen me allemaal weinig en de helft is Frans. Ik besluit hem dan ook maar gewoon af te spelen, want zeggen de titels van electro en trance überhaupt ooit wel wat over een liedje? Jimmy Edgar's nieuwste plaat moet je kortom écht beluisteren om er goed over te kunnen oordelen.

Jimmy Edgar

Bekend is het werk van Jimmy Edgar nog niet bij het grote publiek, maar hij is dan ook nog jong. Als je wél wat van hem kent, is in ieder geval zijn voorliefde van beats mixen en electro overduidelijk. In 2004 bracht Edgar al een plaat uit genaamd Bounce, Make, Model. Deze bevatte echter maar zes nummers. Voor mij is Color Strip dan ook pas zijn echte debuut. Deze heeft het aanvaardbare aantal van elf nummers, waar onder de twee besten van het eerder genoemde Bounce, Make, Model. De liedjes zijn wel vrij lang allemaal, dus op de speelduur hoef je je niet te verkijken. Iemand die echt van relaxte electric beats houdt zal zijn hart kunnen ophalen.

De CD begint namelijk meteen goed met het eerste nummer Pret'a'Porter. Dit is een vrij rustig nummer, en daarmee een lekker opwarmertje voor de rest van de plaat. Je went hiermee ook meteen goed aan Edgar’s sound. Zo ga je lekker over op het daarop volgende My Beats. Dit nummer is net wat harder en swingender. Je hoort hierin ook veel van de typerende, diepe stemmen die Edgar gebruikt ter begeleiding van nummers. Echt gezongen wordt er op deze CD namelijk niet. Dan is er nog I wanna be your STD, wat één van de nummers van Bounce, Make, Model is. Dit blijft ook één van de betere nummers moet ik er bij zeggen. Hij slaat goed aan en blijft lekker hangen. Op Color Strip vind je ook een aantal liedjes die echt voor lounge doorkunnen en dus een beetje naar de achtergrond verdwijnen. Gelukkig zetten andere je juist in beweging. That's the way we like it!

Verder op de CD kom je steeds meer van deze dansbare nummers tegen. Vooral het begin van elk nummer is vaak sterk. Ook herken je veel stijlen in de mixen. Personal Information heeft bijvoorbeeld echt dat gevoel van de 80's erdoorheen door de melodie die er gebruikt is. Semierotiic lijkt juist weer een bubbling nummer door z’n aparte beat. Best leuk kortom, je ondekt en herkent vanalles als je wat beter naar de plaat luistert. Vandaar dat een algemene indruk ook moeilijk te vormen zou zijn. Je moet deze plaat gewoon helemaal luisteren en dan pas weet je of je het wat vindt of niet. Eén nummer stoorde mij bijvoorbeeld mateloos, deze wilde ik keer op keer zo snel mogelijk doorzappen. Telautraux heeft een soort ruis/storing door het gehele nummer en komt later zelfs nog met stemmen die me aan sci-fi robots doen denken. Het deed pijn aan mijn oren, dát had dan weer net niet gehoeven. Gelukkig voel ik me vergevingsgezind en laat ik dit ene nummer mijn luisterplezier niet vergallen. Ik zap gewoon, want je hebt niet voor niets een afstandsbediening denk ik dan maar.

Alhoewel ik mezelf tot dusver nooit écht voor electro interesseerde, moet ik toegeven dat Color Strip best een leuke plaat is. Er valt veel te luisteren, je hebt allerlei overgangen en er is van alles door elkaar gemixt. Het lijkt alsof er hier en daar old skool hiphop beats zijn gebruikt, maar even later lijkt de melodie weer op RnB of Funk en zo gaat het maar door. De overhand is natuurlijk toch voor electric, maar Edgar kan gewoon écht mixen. Uptempo is deze CD verder niet te noemen, dus echt wild werd ik er niet van. Toch is Color Strip best leuk om eens te beluisteren, of het nou je genre is of niet. Voor de electro liefhebbers is Color Strip zeker one of a kind; het blijft een feit dat er niet zoveel van dit soort materiaal op de markt te vinden is.

Label: Warp Releasedatum: 20 februari 2006