DVD: Strings

Sabine (sbientje)
Toen ik Strings in mijn brievenbus vond, was ik heel benieuwd. Een film met houten marionetten, leuk en verfrissend of flauw en kinderachtig? Ik heb hem meteen in de DVD-speler gestopt en er mijn kritische blik overheen laten gaan. Benieuwd naar het oordeel? Dan zit je goed!

In Strings gaat de jonge prins Hal Tara, zoon van de koning van Hebalon, op reis om de dood van zijn vader te wreken. Niets om hem heen is echter wat het lijkt, en Hal moet uitkijken niet in één van de vele intriges om hem heen verzeild te raken. Op zijn tocht ontdekt hij dat de waarheid totaal anders is dan hij zich had voorgesteld. De liefde van zijn leven blijkt zijn grootste vijand te zijn en Hal Tara moet kiezen tussen de liefde en zijn volk. Of is een combinatie ook mogelijk?

Zoals gezegd is Strings een film met marionetten in de hoofdrol. Het leuke aan deze personages vond ik de bewustheid van de touwtjes. De marionetten waren geen gewone personages, de touwtjes waren een duidelijk en belangrijk onderdeel van hun bestaan. Dit geeft een extra dimensie aan de personages en zorgt ervoor dat je extra op de beperkingen en voordelen van de touwtjes let. De personages hebben echter wel een eigen wil en worden niet bestuurd door een hogere macht.

De verschillende karakters in de film zijn met veel precisie uitgewerkt en ook hun stemmen zijn perfect gecast. De marionettenwereld is een afspiegeling van de echte wereld en probleem als racisme, onderdrukking en oorlog, maar ook bijvoorbeeld anorexia, komen in Strings aan de orde. Een van de extra's is een interview met regisseur Anders Rønnow Klarlund en hij vertelt dat dit ook precies de bedoeling was. Door het hele verhaal in sprookjesvorm te gieten, hoopt Klarlund wat afstand te scheppen van de echte wereld en niemand te beledigen. De Deen weet in dit vooraf opgenomen stuk aardig in de buurt te komen van de wereldlijke problematiek van nu.

Het enige nadeel van Strings zijn de dialogen. Die tussen mannen en vrouwen zijn nog wel te volgen, maar tussen marionetten van hetzelfde geslacht is het een stuk moeilijker. De monden van de personages kunnen niet bewegen, en alle stemmen lijken op elkaar. Goed opletten dus. Afgezien daarvan is Strings een heel aparte film, met een mooi verhaal en een aparte insteek. Heel veel extra's staan er helaas niet op deze dvd, behalve een interview met de regisseur alleen een trailer, die nadat je de film gezien hebt niet echt interessant meer is. Persoonlijk had ik wel graag een 'Achter de schermen' gezien, het bedienen van de poppen, maar helaas. Omdat het verhaal zoals gezegd wel erg origineel en leuk is, maar de dvdrelease wat mager, krijgt Strings drie sterren.

Label: Total Film Releasedatum: 21 februari 2006 Kijkwijzer: