Film: Walk the Line

Tim (tim_kick)
Toen de Johnny Cash hit "I Walk The Line" in 1957 voor het eerst op een cd verscheen, werd de single een onmiddellijke hit. Zijn strakke gitaarspel en sterke tekst als "Because you're mine, I walk the line", sloegen in als een bom en zorgde voor een 48 weken durende notering in de Amerikaanse Billboard chart. Het duurde dan misschien bijna een halve eeuw totdat er een biografisch werkje op het witte doek verschijnt met dezelfde titel als 'die ene hit', maar zowel Jaquin Phoenix als Reese Witherspoon maken het wachten waard!

(Voor de muziekkenners onder ons: Jullie mogen de volgende alinea overslaan) Johnny Cash was in de jaren vijftig en zestig één van de populairste countryzangers die samen met artiesten als Elvis Presley en Bob Dylan de hitlijsten regeerde. Terwijl zijn succes steeg strandde zijn eerste huwelijk. Zijn leven deelde hij met June Carter, hier perfect neergezet door Reese Witherspoon. "The Man in Black" deed naast onder andere rock & roll ook veel aan drugs, de periode die in Walk the line wordt uitgebeeld. In 2003 overleden zowel Cash als Carter terwijl hun biografie in productie trad.

Walk the Line dekt gedeeltelijk het leven van Johnny Cash. De zanger, de foute man, de entertainer en de drugsverslaafde. En zoals in Amerikaanse films alles zeer rechtlijnig is en meestal een structuur volgt dat een persoon gelukkig is, vervolgens iets heel heftigs meemaakt (wat ons tot de climax van de film brengt) en gelukkig er bovenop komt. En dan gaat het eigenlijk nog beter dan het in eerste instantie ging.

Maar dit is niet het leven van Johnny Cash dat de artiest in hem zo bijzonder maakt. Terwijl de die-hard fans misschien verbaasd staan van de Amerikaanse moraliteit waar de film ons op trakteert, zullen de fans van biografische werkjes een standaard film zien. Maar de acteurs tillen de film naar een hoger niveau, samen met de heerlijke sound die de film voortbrengt. Biografieën zijn schaars en als iets gewaagds resulteert in pulp als "Last Days" (laat de haatmail maar komen...) hoopte ik na het zien van Walk the Line dat de film toch een scherper randje bevatte en iets uitdagender zou zijn. Het zou de film bijzonder kunnen maken terwijl het niveau nu bij "goed" blijft steken.

Label: United International Pictures Releasedatum: 2 Februari 2006 Kijkwijzer: Waardering: