Boek: RTL Travel - De 40 leukste steden van de wereld

Lars (detulp050)
Eind vorig jaar presenteerde uitgever Spectrum de eerste stedengids van RTL Travel (het vroegere Yorin Travel). Een redactrice van het populaire programma maakte de lezer wegwijs in de 25 leukste steden van Europa, waarbij niet altijd even goed duidelijk werd waarom er nu precies voor die steden was gekozen. Nu krijgt RTL Travel een tweede keus, maar heeft blijkbaar besloten het roer om te gooien. Niet een redactrice van het programma stond aan de wieg van het overzicht van RTL Travel - de 40 leukste steden van de wereld, maar de directeur van reisorganisatie Shoestring. Maar wat heeft het dan nog te maken met RTL Travel?

Om eerst terug te komen op de vraag uit de vorige alinea: dit boekje heeft bijna niets te maken met RTL Travel. Het boekje bevat de 40 leukste steden die ooit door RTL Travel zijn bezocht, is samengesteld door de reisorganisatie die RTL Travel jarenlang heeft gesponsord en bij elke stad vind je in ongeveer 10 woorden 'de tips' die op de cover van het boek worden aangeduid als: "de presentatoren Floortje Dessing en Chris Zegers geven hun persoonlijke tips!". En om eerlijk te zijn: er zit geen persoonlijke tip bij. Misschien dat de vier hoogtepunten per stad zijn opgegeven door de presentatoren, maar er wordt niets bij vermeld, er is geen persoonlijke noot en in het boek worden beide presentatoren niet eens bij naam genoemd. Eigenlijk lift dit boekje vooral mee op de naamsbekendheid van het reisprogramma en haar presentatoren en mist het de feeling die je tegenkomt op televisie.

quote:
Accra, Addis Abeba, Arusha, Bangkok, Beijing, Beiroet, Buenos Aires, Caïro, Caracas, Casablanca, Chiang Mai, Damascus, Darwin, Denpasar (Bali), Havana, Ho Chi Minh, Hongkong, Istanbul, Kaapstad, Kandy, Kathmandu, Kuala Lumpur, La Paz, Lhasa, Luxor, Manilla, Marrakech, Mexico City, Moskou, Nairobi, New Delhi, Phnom Penh, Quito, Rio de Janeiro, Salvador de Bahia, Samarkand, Stone Town, St. Petersburg, Sydney, Tokio
Hierboven staan ze dan. De veertig leukste steden van de wereld. En als je goed kijkt, dan zie je wat er mist: Europa! Waar is Europa? Ik kan het je vertellen: Europa is te koop! Voor 14,95 kun je in de winkel namelijk een kopie ophalen van het eerdere RTL Travel boek De 25 leukste steden van Europa. Nu begrijp ik wel dat de uitgever geen dubbele teksten wil verkopen, maar nu moet je eigenlijk wel beide boeken kopen om een compleet overzicht te krijgen. En zelfs als zouden de Europese steden wel zijn toegevoegd, waar is bijvoorbeeld New York of Miami? En wat is er in hemelsnaam zo ontzettend boeiend aan de hoofdstad van Ethopië? In het boekje krijgen we er geen uitleg over. Elke stad wordt keurig ingeleid met een stukje over ligging, klimaat, transport en hotels, maar het mist de uitleg waarom het zo'n geweldige stad is. Het is eigenlijk meer een verzameling samenvattingen van de bekende boekjes die bij elke ramsj liggen. Ontzettend zonde, want de naamgever van het boekje, RTL Travel, laat nu juist zo goed zien wat er bijzonder is aan een bepaalde plek.

RTL Travel is het programma met de mooie beelden en de levendige presentatie. Wederom een aspect dat in dit boekje niet terug te vinden is. Elke stad heeft bij de titelpagina een mooie kleurenfoto, maar verder krijg je eigenlijk niets te zien van de stad. Er is te weinig aandacht per stad, waardoor het boekje alleen geschikt is om een reisdoel te kiezen en vervolgens op zoek te gaan naar de informatie die je nodig hebt voor een echt leuke trip. Voor de rest is het boekje een leuke eyecatcher. Het ziet er van de buitenkant leuk uit, heeft een mooie harde kaft en je leest er zo doorheen. Een leuk kado voor iemand die niet weet welke steden je zou kunnen bezoeken, maar voor iemand die op zoek is naar de echt leuke adresjes in de leukste steden van de wereld is de informatie te karig en krijg je net iets teveel informatie die je ook in de doorsnee reisgids aantreft.

Uitgever: Uitgeverij Spectrum ISBN: 90 274 1828 4 Pagina's: 384