Boek: Kathy Reichs - Begraven beenderen

Miranda (Randa_v)
Begraven beenderen, een Temperance Brennan story, het verhaal over een antropologe die op een nieuwe zaak wordt gezet. Een door katten aangevreten en half vergaan lijk van een jood, Ferris, dat gevonden is in een pakhuis moet worden onderzocht.
Nadat Brennan het lijk onderzocht heeft, wordt haar door een onbekende een foto toegespeeld die met de zaak te maken zou hebben. Op de foto staat een skelet afgebeeld met een aantal archeologen. Het wordt een moordzaak en lijkt veel verder te gaan dan alleen deze moord.

Na onderzoek komt men tot de ontdekking dat het skelet opgegraven is bij een opgraving in de jaren '60, in de grotten van Masada, maar doordat het gestolen is in Canada verblijft.
Ook dit lichaam wordt onderzocht door Brennan. Het skelet wordt gezien als een bijzonder skelet, misschien wel het skelet van Jezus. Na onderzoek komt eruit dat het skelet wel uit de tijd komt van Jezus maar niet Jezus kan zijn; niet volgens het evangelie, niet volgens de onderzoeker Joyce. Maar wie is het skelet dan wel en wat doet een kies die niet van het skelet is in de kaak? Als de politie het onderzoek gaat voortzetten in Israël door daar Andrew Ryan naar toe te sturen, gaat Brennan met hem mee, maar dan om het skelet af te leveren bij de autoriteiten. In Israël zetten ze hun onderzoek voort samen met vriend en archeoloog Jake. Alleen levert het onderzoek meer vragen dan antwoorden op. Wat doet een skelet uit de Masada in Canada? Is het skelet van Jezus of van familie? Waarom is men zo geïnteresseerd in het skelet? En wie heeft Ferris vermoord? Allemaal vragen en het worden er steeds meer tot ze aan de oplossing komen. Maar of ze er ooit achter komen of het daadwerkelijk Jezus is?

Kathy Reichs is forensisch antropoloog bij de gerechtelijk medische dienst van Noord-Carolina en directeur forensische antropologie voor de provincie Quebec in Canada. Ze is ook nog hoogleraar antropologie en wordt vaak als getuige-deskundige gevraagd. Met haar eerste boek Déjà Dead vestigde ze naam als schrijver. Begraven beenderen is inmiddels haar achtste boek.

Ze heeft dit boek in samenwerking geschreven met James Tabor. James Tabor heeft de feiten en onderzoeken verwerkt in een eigen boek The Jesus Dynasty, maar ook heeft hij deze feiten beschikbaar gesteld voor het boek van Kathy Reichs. Het was voor Kathy de manier om haar eigen ervaringen als archeologe te verwerken in dit boek.

Het boek en dan vooral het plot viel mij heel erg tegen. Mijn gedachte was: "Oh nee, alweer een boek over Jezus." Zo heb ik recent de boeken van Dan Brown gelezen omdat ik deze nog niet kende. Het is dus weer een boek dat lijkt mee te varen op de successen van onder andere De Da Vinci code.
De hoofdrolspelers in de Temperance Brennan stories, Temperance Brennan en Andrew Ryan, hebben in de boeken van Kathy Reichs een relatie. In dit boek komt deze relatie niet echt tot uitdrukking. Dit komt misschien doordat ze het plot moest verplaatsen naar Israël waardoor de relatie geen diepgang krijgt. Verder vind ik het boek aan elkaar hangen van feiten, is wel aardig om te lezen, alleen veel. Tegen het einde vond ik het pas een beetje spannend worden, maar dat kon het boek niet echt beter maken. Het boek is een aardig boek om te lezen, maar daar blijft het bij.

Uitgever: De Boekerij ISBN: 90 225 4340 4 Pagina's: 397