DVD: Gewoon Jannes

Lars (detulp050)
Vorig jaar hadden we al het genoegen kennis te maken met Jannes' laatste hitalbum en nu is het weer feest. De eerder op TV Oost en TV Drenthe uitgezonden realitysoap over het leven van de altijd vrolijke zanger uit het Drentse Noorscheschut is namelijk sinds kort ook op DVD te koop. Nadat SBS6 al eerder de hoogtepunten van de serie uitzond via haar actualiteitenprogramma Shownieuws, kunnen nu alle fans de hele serie terugkijken.

Volgens de woordvoerder van SBS6 kocht deze zender Gewoon Jannes aan omdat de soap een “ontroerende” inkijk geeft in het leven van een regionaal zeer succesvolle zanger, die probeert landelijk door te breken. En dat landelijk doorbreken is inmiddels al aardig gelukt. Op veel dorpsfeesten, TROS-bijeenkomsten en Piratenfestivals is Jannes inmiddels een graag geziene gast. Veel Nederlanders kochten de vrolijke singel bla en ook zijn album Als het zonnetje schijnt verkocht goed; deze wist zelfs in de top-10 van bestverkochte albums te belanden.

De serie Gewoon Jannes geeft een duidelijk en realistisch beeld van de dagelijkse beslommeringen van Jannes, zijn gevolg en familie. Je kunt hem volgen bij optredens, opnames van zijn vorige album en hoe hij zijn tijd doorbrengt met zijn familie. Vooral bij deze laatste activiteit doen de spontane activiteiten soms wel wat gekunsteld aan; de camera is wel erg vaak precies op het goede moment aanwezig. Soms wil de regisseur wel erg graag laten zien hoe ontzettend geweldig normaal Jannes is gebleven. En dat Jannes erg normaal is gebleven blijkt wel uit de spannende gebeurtenissen die in de afleveringen naar voren komen; soms gebeurt er gewoon te weinig om een aflevering te vullen en wordt het geheel aan elkaar gepraat. Daarbij wordt herhaling niet geschuwd; als eerst de commentaarstem iets vertelt, krijgen we daarna ongeveer hetzelfde te horen uit Jannes' mond en daarna het liefst nog een keer van de manager van Jannes, ene Ome Jan.

De serie Jannes werd voor het eerst uitgezonden door TV Oost, een regionale zender, die uiteraard met kleinere budgetten werkt dan de nationale omroepen; en eerlijk gezegd is dat ook wel goed te zien. De belichting is niet altijd even goed, de korte interviews zijn niet altijd even mooi gefilmd en bij donkere beelden is er zelfs sprake van een beetje ruis in het beeld. Technisch gezien dus geen hoogstaande productie. Ook de inhoud is niet altijd even boeiend; toegegeven Jannes is flink op weg om een grote ster te worden aan het Nederlandse firmament, maar de serie bevat nog wel veel fragmenten die niet echt aansprekend zijn. De optredens in diverse discotheken, zijn gezinsleven en de korte interviews zijn niet altijd even spannend.

Doordat de makers van de serie Jannes op soms krampachtige wijze proberen te laten zien hoe 'gewoon' Jannes is gebleven is de serie niet zo leuk geworden als had gekund. De montage van SBS6, waarbij vooral de wat meer bijzondere fragmenten werden getoond, is eigenlijk meer de moeite waard. Op deze DVD ligt de nadruk helaas niet op hetgeen waarmee Jannes bekend is geworden: zijn muziek. Het optreden op het Mega Piraten Festijn in Nieuw-Leusen van afgelopen jaar, dat als bonus is toegevoegd op de tweede DVD, laat Jannes in optima forma zien. In een grote tent, met maar liefst 12.000 toeschouwers weet Jannes de zaal in no-time op zijn hand te krijgen en is hij een van de grote helden van de avond. Daar kijkt men door de soms wat stuntelige presentatie van de zanger uit Noordscheschut heen en waardeert men hem om zijn muziek en teksten. Een waardering die in de serie helaas net te weinig naar voren komt.

Label: CNR Releasedatum: 20 januari 2006
Kijkwijzer: Waardering: