CD: Clap Your Hands Say Yeah - Clap Your Hands Say Yeah

Sander (FLIPNEUS)
Clap Your Hands Say YeahHet is tegenwoordig hip om hippe bandjes te hypen. Met een grappige bandnaam als Clap Your Hands Say Yeah trek je natuurlijk al aandacht, maar als je dan ook nog eens een band blijkt te zijn die leuke, inventieve popsongs kunt schrijven en artiesten van het kaliber van David Bowie je de hemel in prijzen staan critici te trappelen om je album onder de loep te leggen.

Het debuutalbum, dat geen titel meekreeg, werd door Amerikaanse critici de hemel ingeprezen, en de zoveelste hype van 2005 was geboren. Nu is het tijd voor ons Europeanen om er een oordeel over te vellen. Om eerlijk te zijn zie ik weinig redenen om af te wijken van de mening die al vaker gespuid is: Clap Your Hands Say Yeah is echt een toffe band.

In eerste instantie lijkt het een draak van een album, maar dat komt vooral door het nogal aparte beginstuk. Naarmate het album vordert stijgt het niveau, beginnen de songs je echt te pakken en apprecieer je het eerste gedeelte van de plaat ook meer. Het enige element waar je als luisteraar echt aan moet wennen is het zeer aparte stemgeluid van zanger Alec Ounsworth. Niet dat zijn stem de kwaliteit van de nummers omlaag brengt, maar als je er niet van houdt, kan het de luisterervaring behoorlijk bederven. Dat is best jammer, daar het muzikaal allemaal prima in elkaar zit.

Mocht je fan zijn van de Talking Heads, dan is deze plaat zelfs bijna een verplichte aankoop, want op nummers als 'Over And Over Again (Lost And Found)' lijk je te maken te hebben met een reïncarnatie van die band. Gelukkig is het geen directe kloon, en heeft de band toch een eigen gezicht, getuige songs als 'In This Home On Ice' en 'Upon This Tidal Wave Of Young Blood'.

Clap Your Hands Say Yeah

Na een eerste luisterbeurt begreep ik totaal niet waar die hype nou vandaan kwam, maar dat kwam met name omdat ik me toen eigenlijk vooral focuste op de zang, daar deze redelijk prominent is. Toen ik het album echter vaker beluisterde kwam ik, zoals al eerder gezegd tot dezelfde conclusie als menig ander criticus en kan ik niets anders doen dan dit album vier sterren geven. Of drie, als je op stemgeluid moet beoordelen, maar we hebben hier te maken met een collectief.

Label: Wichita Recordings Releasedatum: 23 januari 2006