DVD: The Upside of Anger

Lars (detulp050)

Elke woensdagavond is het feest bij RTL4. Om een uur of half negen, niet geheel toevallig direct na Goede Tijden Slechte Tijden, begint de woensdagavondfilm; in de volksmond ook wel "Waargebeurd verhaal" genoemd. Een moeder die haar dochter voor eeuwig kwijtraakt in een winkelcentrum, een moeder die aan de drank raakt of een moeder die dakloos wordt. Vrij wel altijd over een moeder in problemen dus. En als je de synopsis van The Upside of Anger leest dan is het niet veel anders. Moeder Terry (Joan Allen) wordt in de steek gelaten door haar man en blijft achter met vier dochters. Terry ontwikkelt een drankprobleem en wordt daarin vrolijk bijgestaan door de veelal beschonken ex-profhonkballer Denny (Kevin Costner) die tegenwoordig zijn dagen slijt als DJ.

Het leven valt niet altijd mee voor Terry en haar vier dochters. Niet alleen vanwege de drankproblemen, maar ook vanwege het gebrek aan begrip tussen moeder en dochters. Als Denny steeds vaker besluit langs te komen en er om onverklaarbare reden een wederzijdse aantrekkingskracht ontstaat, valt dat niet bij iedereen in goede aarde. De kinderen hebben het namelijk niet alleen moeilijk met hun eigen liefdesleven, maar vinden een verliefde moeder al helemaal niet om aan te zien. En zo wandelen we rustig door op het reeds zo vaak bewandelde pad van een opbloeiende liefde, kleine tegenslagen, ruzies, goedmakertjes en na 112 minuten een zoetsappig einde met een opmerkelijke twist. Enig hoogtepunt in de film is een scène aan tafel waarin Terry de nieuwe vriend van één haar dochters naar de volgende wereld wenst. Een nogal magere prestatie als je kijkt naar de moeite die gestoken is in alle aspecten: een prachtige setting, een bekende (lees: dure) acteur in de vorm van Kevin Costner en een flinke promotiecampagne.

Ook de DVD is vrij middelmatig. Naast een paar verwijderde scènes en een trailer vind je verder geen extra materiaal. De beeld- en geluidskwaliteit zijn dik in orde, maar verder zul je het alleen met de film moeten doen. In totaal blijft er dus een magere film over, gecombineerd met een vrij magere release. Uitermate geschikt voor RTL4 om eens uit te zenden, wellicht op een woensdagavond.

Label: Bridge Pictures Releasedatum: 11 januari 2006 Kijkwijzer: