DVD: Peter Jackson 2-DVDbox

Jacob (California)
Ja, dat is nog eens timing, om nu een box uit te brengen met daarin de eerste twee lange speelfilms van Peter Jackson. Sterker nog, de DVD's waren er al in exact dezelfde uitvoering, alleen kun je ze nu samen in een verpakking kopen. En voor wie de afgelopen vier jaar zijn vingers in zijn ogen heeft gehad, staat op de voorkant van de box nog even duidelijk aangegeven waar we hem van moeten kennen.
Maar eigenlijk is dat nog niet zo overbodig, want aan de films zelf zou je dat niet zien. In Bad Taste en Meet the Feebles vind je geen enorme veldslagen, geen epische verhalen, geen romantische verwikkelingen tussen elf en mens of mens en aap, en zeker geen special effects die je versteld doen staan. Wel zie je de inventiviteit van een toekomstig Oscarwinnend regisseur toen hij nog 22 was, in Nieuw-Zeeland woonde en vier jaar deed over een film van anderhalf uur.

Peter Jackson 2-DVDbox

Bad Taste uit 1987 was Jacksons eerste lange film. Geld voor acteurs was er niet, dus hij speelt zelf een dubbele hoofdrol. Een geïmproviseerde groep commando's moet een stel aliens dat in Nieuw-Zeeland is geland tegenhouden. Met vier man en een flink wapenarsenaal schieten, hakken en zagen ze zich een weg naar binnen in een poging de aarde te redden van deze intergalactic wankers. Er komt veel bloed, ingewanden en kots voorbij en Jackson gaat zo vaak voor een totaal overbodige close-up van alle smerigheid dat je hardop zit te gruwelen en te grinniken. Bad Taste neemt zichzelf geen moment serieus en dat werkt heel goed. De enige extra feature op de DVD (de trailer niet meegerekend) is een interessante korte docu waarin Jackson zijn low-budget special effects laat zien, van de indrukwekkende latex alienmaskers tot de zelfgebouwde steadicam. Als je je tijdens de film al zat af te vragen hoe hij zo'n film van zijn eigen geld heeft kunnen maken vormt dit een erg leuke aanvulling.

Bad Taste

Meet the Feebles ('89) gaat over een groep beesten, gespeeld door poppen, die een varietéshow hebben. Zoiets als de Muppets - maar dan wel scheldende, neukende en drugsverslaafde Muppets. Ook deze film zit vol met ongein, ranzigheid en massamoord. Hier is dat een beetje een overdosis verderfelijkheid, of misschien moet je ze gewoon niet direct na elkaar kijken. Toch zijn een paar briljante scènes, zoals de uitgebreide Vietnamflashback van een kikker met ontwenningsverschijnselen, de minder aangename (een strontvlieg aan zijn diner in close-up) ruimschoots waard.

Meet the Feebles

De geniale flauwiteiten en splatter van Bad Taste verraden een filmmaker die nog wel eens ver zou kunnen komen en een klein budget ver weet uit te rekken. Meet the Feebles is meer iets voor een melige avond met vrienden die ook van losgeslagen konijnen, egels en nijlpaarden houden.
Bunnylingus!
Label: A-Film    Releasedatum: 1 december 2005    Kijkwijzer:

Must Buy