DVD: Muse - Absolution Tour

Joost Melis (Pink_Floyd)
Sing for Absolution! In Engeland zingt men voor gratie en een generaal pardon door de muziek van de driehoofdige rockformatie Muse en hun Absolution Tour. Die gratie kunnen ze van mij absoluut krijgen. Laat ze spelen, componeren en verbazen! Spreid uw armen en omarm deze fantastische live-act!

Afgelopen weken kwam de band met hun DVD-release van de Absolution Tour (ofschoon de DVD beter 'Live at Glastonbury' had kunnen heten). U raadt het al, het is de concertregistratie van het oude, vertrouwde festival in Engeland, aangevuld met 4 extra nummers.

De setting is 'The Pyramid Stage' in de mythische Vale of Avalon, Glastonbury, 2004. Het podium is overladen met lichteffecten die de donkere hemel oplichten. Op het podium staan drie mannen uit Teignmouth voor futuristische microfoons in het felle licht van de schijnwerpers. Vlaggen worden heen en weer gezwaaid en het spektakel kan beginnen. Hysteria is de opener van de setlist en hakt er meteen lekker in, de vervormde stem van Matthew Bellamy schalt luid over de velden waar Koning Arthur misschien ooit is begraven.
Mede door de BBC zijn de beelden van dit optreden prachtig en het geluid subliem. Alles is helder en er is veel tijd gestoken in het neerzetten van de 'festivalsfeer'. Met onder andere dit optreden legitimeert Muse hun uitverkiezing tot beste live-act van de Brit-Awards en NME Awards in 2005.
De opener wordt opgevolgd door New Born, voor mij nog steeds één van hun beste nummers. Na de intrigerende pianoriedel raakt Bellamy met zijn oscillerende, zilveren Hugh Manson gitaar een gevoelige snaar zoals ook Jimi Hendrix ooit kon. Daarna wordt het distortionpedaal ingedrukt en ontploft het nummer...puur genot!

Hoewel de setlist voornamelijk uit Absolution-materiaal bestaat, worden de klassiekers niet vergeten: Muscle museum, Sunburn, Bliss en Plug in baby voegen veel toe aan dit concert. Samen met de extra's wordt met deze DVD ongeveer 75% van het laatste album van Muse belicht. Naast het al eerder genoemde Hysteria passeren onder andere het bezwerende Apocalypse please, het ingetogen Ruled by secrecy en het opzwepende Time is running out, de revue. Dat opzwepende gevoel bekroop mij helemaal bij de laatste nummers van het Glastonbury-concert. Mijn handen vlogen van luchtgitaar naar air-drums door de kamer en de Lowlands-endorfines explodeerden in mijn hersenen. De wapperende vlaggen en een springende en dampende mensenmassa versterkten dit gevoel alleen nog maar meer.

Met Black out wordt een rustig einde van de set en mijn festivalseizoen-verlangen aangekondigd en keert men in het menu terug naar de mogelijkheid om ook nog even de extra's te beluisteren. Hierin komen onder meer Fury, The small print en Stockholm syndrome aan bod, waarvan de laatste twee zijn opgenomen rond kerst 2004 in Earls Court, Londen. Het geluid en beeld zijn duidelijk minder dan bij Glastonbury en vooral de twee, in Amerika opgenomen fragmenten, zijn iets onder de maat.

Ondanks de korte duur (85 minuten, waarvan 1 uur Glastonbury) en redelijk hoge prijs (adviesprijs rond de 20 euro) van de DVD, het gemis van een tour-documentaire, interviews of andere aanverwante zaken, heeft dit schijfje me zeer bekoord. De extra's voegen ook niet heel veel toe, maar de registratie van Glastonbury is subliem. Bellamy riep zelf aan het einde van deze set, voordat hij Stockholm syndrome inzette, dat dit hun beste show ooit was. Dit wil ik graag geloven en ik rond de 4.5 sterren mooi naar boven af tot 5 sterren! Kopen die handel!

Label: Warner Music Releasedatum: 12-12-2005 Waardering: