DVD: Breaking News

Hans-Robert (Adagio)
Breaking NewsBreaking News is een op het eerste gezicht opmerkelijke productie uit Hong Kong. Het plot lijkt namelijk nogal verfrissend. De regisseur Johnnie To gebruikt de media als extra ingrediënt in een middelmatige, maar grappige thriller.

De film opent met een opvallend lange scène die in één shot geschoten is. Leve de steadycam, al heb ik films gezien waarbij dit foefje beter is uitgevoerd. Een groep rechercheurs houdt een aantal criminelen in de gaten terwijl laatstgenoemde heren bezig zijn met het plannen van een overval. Zonder het te weten verknallen twee verkeersagenten echter de hele politieoperatie doordat ze de vluchtauto aanhouden. Resultaat is een vuurgevecht in A-Team stijl. Er vallen enorm veel schoten en nauwelijks doden, ondanks de vele versterkingen die door de rechercheurs zijn opgeroepen.

De vijf dieven weten te ontsnappen: een harde klap voor het politiekorps dat de misdaadcijfers al constant zag stijgen. Media hebben de stuntelige actie van de politie uitgebreid in beeld gebracht. Deze media-aandacht is de druppel voor de bevolking: zij raken compleet het vertrouwen in de politie kwijt. Om dit vertrouwen terug te winnen, organiseert de politie een massale klopjacht. Het hele korps wordt ingezet en de media mogen vooraan staan om van alles verslag te doen.

De gangsters zitten vast in een grote flat, maar ook zij hebben door dat de oorlog tussen hen en de politie uitgevochten wordt via de media. Via onder meer het Internet bezorgen ze daarom zelf ook beelden bij de media: beelden van bijvoorbeeld falende agenten en een groep gijzelaars die extreem goed verzorgd worden. De opinie van de kijker wordt hierdoor natuurlijk weer enorm beïnvloed.

Het klinkt allemaal erg leuk, maar Breaking News is eigenlijk van alles net niets. De opzet om een misdaadfilm te koppelen aan een satire waarin de rol en de invloed van de media aan de kaak gesteld wordt is grappig, maar het komt allemaal net niet goed uit de verf. De acteerprestaties in de film zijn niet geweldig en de grappen komen vaak niet helemaal aan.

De actie is aanwezig en er zijn schietpartijen genoeg. Toch komt alles niet realistisch over. Kogels vliegen over en weer, maar er wordt zelden iemand afgevoerd. Het lijkt wel of ieder expres misschiet. Hilarisch is wel weer een scène waarin een minibus door de politie achtervolgd wordt. Achteloos schiet de gangster daarbij af en toe eens uit de raam van de bus, waarbij hij constant de achtervolgende rechercheur weer van zijn brommer af schiet.

Qua geluid en beeld klinkt en ziet het er allemaal verder wel okay uit. Breaking News is een beetje als een haperende trein. Het rammelt wat en zit af en toe niet lekker, maar verder brengt het je prima van begin naar eind. Al haalt deze film het dus niet bij toppers als Kung Fu Hustle, fans van Aziatische producties moeten deze film zeker gaan zien. Mediageïnteresseerden en liefhebbers van thrillers en actie moeten ook maar eens een blikje op deze dvd werpen.

Label: Total Film HE Releasedatum: 5 december 2005