CD: Christian Walz - Paint by Numbers

Danielle (Dansie)
Christian Walz is de naam van de kleine man uit Zweden die in eigen land al voor een grote sensatie zorgde; nu is hij ook in Nederland. Met de single "Wonderchild" scoorde hij zijn 1e hit buiten het Scandinavische gebied en een jaar later dan in Zweden komt ook hier nu zijn (officieel al 2e) album Paint by Numbers uit. Met een nieuw hip hoesje voor de nieuwe markt is Christian duidelijk klaar om ook de rest van de Europese markt te veroveren.

Het begon allemaal toen Christian nog écht klein was, tien jaar was hij toen de combinatie van muziek en computers hem begon te fascineren en sindsdien heeft dit hem kennelijk nooit meer losgelaten. Een paar jaar later stopte hij met zijn opleiding om zich te storten op de muziek. Al snel had Christian de keuze uit allerlei platenmaatschappijen en op zijn 20e bracht hij zijn eerste CD, simpelweg Christian Walz genoemd, uit in Zweden. Na deze CD, die al enorm goed werd ontvangen, had Christian geen haast om zijn tweede CD uit te brengen. Hij richtte zich op zijn relatie, kreeg een zoontje en dacht goed na over wat hij nou echt wilde doen. Walz produceert en schrijft al zijn materiaal namelijk zelf. Nu hij meer vrijheid kreeg om zijn eigen ideeën uit te werken, wilde hij er dus echt alles uit halen. Hij begon daarop met het schrijven van veel nummers; officieel deed Christian dit voor andere artiesten maar sommige nummers hield hij uiteindelijk zelf.

Vier jaar later was het zover en kwam hij met zijn tweede album: Paint by Numbers. Dit album is een mix van pop, soul en sommigen zouden er zelfs een beetje RnB in zien. Niet helemaal het commerciële pop plaatje dat je zou verwachten dus, zeker niet als je alleen zijn eerste single "Wonderchild" nog maar gehoord hebt. Zijn aparte stem en de computersound die dit nummer zo apart maken komen wel terug en er zijn nog een aantal van die pakkende pop-nummers, maar daardoor zijn de gevoelige soulachtige nummers juist zo verrassend. Voor mij was het dan ook totaal niet wat ik ervan verwacht had, maar dan ook alleen op de positieve manier. De CD begint wel precies zoals verwacht, de meeste popnummers staan vooraan en in de nieuwe editie voor 'ons' is de hit "Wonderchild" speciaal van nummer 7 naar nummer 3 verplaatst, het nummer "You look all the same" moet zijn plek hiervoor afstaan. Dit nummer is echter ook niet echt een gevoelig of langzaam nummer, maar natuurlijk wel minder bekend.

Na het beluisteren van de hele CD was mijn eerste indruk dat ik het allemaal een beetje té zoet vond. Dit ondanks alle popnummers in het begin, maar als je eenmaal beter luistert dan begin je het album steeds meer te waarderen. De teksten zijn vrijwel allemaal erg mooi en ze blijven veelal erg goed hangen. Erger nog, als het de teksten niet zijn dan zijn het de melodietjes wel die dat doen, dus wat gebeurt er? Juist, in no time zing en/of neurie je de halve CD mee. Een nummer wat er in het bijzonder uitsprong voor mij was "No No", dit nummer gaat over verliefd zijn op iemand die het nog niet zo zeker weet en is lekker catchy. Ook apart is de soort van commentator stem erdoorheen. Mooi vond ik ook de tekst van "Maybe Not" die heel duidelijk gaat over uitvinden wat je nou precies wilt. Bijvoorbeeld: I'm gonna scream out loud/I wanna make no sound/Wanna know what I got/I wanna...maybe not. Voor een goede indruk van de rustigere nummers luister je "Die" en "Never be afraid again".

Al met al blijft mijn voorkeur toch uitgaan naar de iets snellere nummers en aangezien de meeste nummers op deze CD niet bepaald up-tempo te noemen zijn, zelfs de snellere niet echt, is dat wel een beetje jammer. Paint by Numbers is gewoon een hele relaxte plaat, niet voor de feestbui maar om lekker van te genieten en ook eens echt goed naar te luisteren. Het geluid van Walz is natuurlijk ook iets waarvan je moet houden, maar mijn respect verdient hij wel met dit album.

Label: Sony BMG Music Entertainment Releasedatum: 26-09-2005