Boek: Misha Defonseca - Misha

Lupa (Lupa_Solitaria)
Misha is een aantal jaren geleden al eens uitgebracht en toen heb ik het ook gelezen. Het verhaal is me altijd bijgebleven. Het komt niet vaak voor dat ik een boek voor de tweede maal lees, maar dit boek wilde ik graag nog eens lezen. En daar heb ik geen spijt van gekregen. Ik ben blij dat het opnieuw is uitgebracht, want het was al die tijd vrijwel niet te verkrijgen, terwijl dit het soort boek is dat je aan iedereen wilt laten lezen als je het zelf eenmaal gelezen hebt.

Misha is het verhaal van een zevenjarig joods meisje in de Tweede Wereldoorlog. Samen met haar ouders is zij ondergedoken in Brussel. Ze gaat af en toe naar school omdat ze daar veiliger is dan thuis. Op een dag wordt ze opgehaald door een vreemde, die haar naar het huis van een onvriendelijke mevrouw en haar gezin brengt. Ze krijgt een nieuwe naam. Ze weet niet wat er met haar ouders is gebeurd. Regelmatig moet ze etenswaren gaan halen bij de boerderij van een familielid van de vrouw. Ze raakt bevriend met de boer en zijn vrouw. De boer vertelt haar dat haar ouders zijn opgepakt en 'naar het oosten' zijn gebracht. Hij leert haar over aardrijkskunde en hoe je de windrichtingen kunt herkennen.

Misha besluit haar ouders te gaan zoeken in het oosten. Ze vertrekt en vanaf dat moment ontspint zich een wonderbaarlijk verhaal. Helemaal alleen maakt Misha een tocht door de bossen van Europa. Wolven zijn haar redding. Ze sluit zich aan bij een roedel en overleeft door te delen in hun prooi. In vier jaar tijd legt ze meer dan 5000 kilometer af op haar barre tocht.

Misha is een waargebeurd verhaal. De hoofdpersoon en schrijfster, Misha Defonseca, begrijpt de dieren nog altijd beter dan de mensen. 'Wilde' dieren bestaan niet. Het zijn de mensen die agressief en bloeddorstig zijn.

Dit verhaal is zonder twijfel een van de mooiste verhalen die ik ooit gelezen heb. En het is ook nog eens goed geschreven. Het sleept je mee, het ontroert je en het verbaast je. Een absolute must-have!

Uitgever: The House of Books ISBN: 90 443 1387 8 Pagina's: 251