CD: Electric Pop 4

Jelle Schot (JelleS)
Voor de vierde keer komt het Duitse label Mofa Schalplatten met een verzamelalbum dat maar liefst 29 electropop nummers bevat, verdeeld over twee cd's. Met stijlen variërend van house tot electroclash geeft dit album een mooi overzicht van wat er zoal onder het genre electropop valt. Op eerdere edities stonden o.a. Miss Kitten, Radio 4 en The Faint. Veelbelovend dus.

Het leukst aan dit soort albums is natuurlijk het ontdekken van nieuwe artiesten, maar er staan ook een aantal bekenden op. Bijvoorbeeld Only this moment van Röyksopp en een remix van Technologic van Daft Punk geven dit album een extra impuls. Hetzelfde geldt voor remixes van gevestigde namen zoals T. Raumschmiere en Tiefschwarz. Vooral leuk voor een electropop leek als ik, maar gelukkig is er ook genoeg 'nieuw' talent te ontdekken.

Een betere opening dan Popper van de voor mij onbekende broers Christopher & Raphael Just is er bijna niet te bedenken. Het begin zou zomaar afkomstig kunnen zijn van LCD Soundsystem vanwege het typerende en vooral aanstekelijke koebel ritme. Helaas is dit ook meteen het beste nummer van deze verzamelaar, maar dat wil niet zeggen dat de rest niet de moeite waard is. Vooral nieuwkomers als Namosh, Dirty Princess en The Magic Cake verrasten mij. Een erg leuke afwisseling tussen het toch wel overheersende electro geweld, is het jaren 80 retro nummer Chocolate glazed van Scuola Furano, inclusief synthesizer (denk aan Beverly Hills Cop soundtrack). Ook al lijken de nummers na enkele luisterbeurten nog wat eentonig, allemaal doen ze de naam electropop eer aan.

Ook deze editie is weer samengesteld door de DJ's van Bomb Boutique. Geregeld geven ze feesten in Europa met aansprekende namen als Gasmak, Botox Disaster en Boheme Noir. Op dit moment reizen de DJ's door heel Europa met de Electric Pop 04 tour.
Zo kom ik meteen bij het zwakke punt van dit album. Het zijn voornamelijk nummers die het best tot zijn recht komen tijdens één van de aparte feesten van Bomb Boutique. Ook al heb je een peperdure geluidsinstallatie, het haalt het nooit bij 'the real thing'.

Desalniettemin biedt Electric Pop 4 een unieke kans voor de electropop liefhebber om te ontdekken welke nieuwe artiesten ze de komende tijd in de gaten moeten houden. Aan de andere kant is het een geweldige manier om nieuwkomers te introduceren binnen dit explosief groeiende genre. Het voordeel van een verzamelalbum is dat je niet vast zit aan één stijl en dat maakt het ook toegankelijk voor een groter publiek. Een aanrader voor leken en liefhebbers!

Label: MOFA Schallplatten Releasedatum: 12 december 2005