Boek: Siska Mulder - Zus

Elspeth (Silmarwen)
An Woud is een op en top moderne vrouw die zichzelf opnieuw leert kennen. Ze laat de oude An achter zich en streeft een heel nieuw leven na. Ze solliciteert bij een hip reclamebureau als secretaresse en eindigt als een zeer succesvolle copywriter. Haar leven loopt op rolletjes, ze heeft massa hippe homo's om zich heen en een knappe minnaar. Maar wat stijgt zal ooit vallen en er komen scheurtjes in haar geweldige leven. Ze heeft geen contact meer met haar familie, tot haar tante haar weer eens opbelt en tot overmaat van ramp begint haar minnaar ook nog eens over haar verzwegen zus. Is haar leven wel echt zo prachtig en waarom wil ze de oude An wegstoppen?

Zus is de debuutroman van Siska Mulder, die sommige dames kennen van de Marie-Claire. Ze schreef ook een column over het stadsleven onder de naam Siska. In 2005 besloot ze het echter over een andere boeg te gooien en ging ze schrijven met Zus als eindresultaat. In de zomer heeft ze ook nog samen met Susan Smit het manifest voor een nieuwe literaire beweging Writers On Heels geschreven. Siska is ondertussen alweer bezig met haar volgende roman.

Zus is geschreven zoals vele hippe boeken die al uitgekomen zijn. Chicklit pur sang, snel geschreven met spitsvondige dialogen en het stroomt over van hipheid. De reclamewereld wordt voorgesteld als een hemel en elke dag dronken is de spreekwoordelijke bom, net als An Woud onze hoofdrolspeelster. Het boek begint een beetje eenkennig, maar je wordt al snel meegesleurd in het oerwoud van An haar leven. Plotseling gaat het boek van grappig, snel en hip naar rustig, bedachtzaam en vol met tranen. Als een sneltrein ga je door allerlei emoties die blad voor blad uiteengezet zijn, zoals alleen vrouwen dat kunnen doen.

Dit is helaas het grote minpunt van Zus. Het boek gaat veelte snel. Je krijgt de kans niet om op adem te komen. Het boek is nog niet begonnen of je bent alweer bij het einde. 204 pagina's voor een roman is dan ook niet veel en dat is erg jammer. Goed geschreven zou het zeker 100 pagina's of meer zijn en dat was niet verkeerd geweest. Zo was er meer diepgang in gekomen en zou je meer de kans krijgen om alles wat er in An haar leven gebeurt, en dat is veel, even te laten bezinken. Nu gaat grotendeels van de magie verloren door alle actie die erin voorkomt en dat is jammer.

Ik kijk uit naar het volgende boek van Siska Mulder met de hoop dat het wat langer is en daardoor minder snel. Wat zus betreft, het boek is zeker een aanrader als je houdt van spitsvondige en hippe chicklit.

Uitgever: Arena ISBN: 9069747405 Pagina's: 204