Boek: Faye Kellerman - Een stenen omhelzing

Miranda (Randa_v)
Peter Decker, een inspecteur bij de LAPD, krijgt op een avond een verontrustend telefoontje van zijn halfbroer Rabbi Jonathan Levine. Dezelfde dag nog vertrekt Peter samen met zijn vrouw Rina vanuit Los Angeles naar New York, om zijn halfbroer bij te staan. Zijn halfbroer heeft de hulp ingeroepen van Peter Decker om de familie te helpen bij de moord op zijn zwager Ephraim Lieber en de vermissing van zijn vijftienjarige nichtje.

Als Peter Decker op onderzoek gaat in de beperkte tijd die hij heeft, wordt hij al heel snel tegengewerkt in het onderzoek. De politie wil hem graag helpen, maar het zijn de ouders van het meisje die hem tegenwerken. Zij die zijn hulp hebben ingeroepen willen ineens niets meer met hem te maken hebben. Zo brengen ze zichzelf in een verdachte positie. Ephraim Lieber blijkt op een bekende manier vermoord te zijn. Hij herkent de werkwijze van zijn oude bekende, crimineel en pornobaas Chris Donatti. Daardoor raakt Peter Decker, maar ook zijn vrouw Rina Lazaris, betrokken in afrekeningen, omkoopschandalen en een aantal familiegeheimen. Uiteindelijk gaat hij op zoek in de orthodox-joodse samenleving van New York. Zijn relatie met Chris Donatti blijft onduidelijk, een man die namelijk niet vertrouwen is, maar wel de ene keer aan zijn kant staat en de andere keer weer zijn vijand is.

Faye Kellerman is in haar eigen land, Amerika, al 10 jaar een zeer geliefd en veelgelezen schrijfster. Ze is getrouwd met de bekende psychologische thrillerauteur Jonathan Kellerman.
Peter Decker, een inspecteur bij de LAPD, en zijn vrouw Rina Lazaris, een orthodox-joodse vrouw vormen de spil van haar misdaadromans. Inmiddels worden Faye Kellermans boeken in vele talen uitgegeven en werden er wereldwijd meer dan een miljoen exemplaren van haar werk verkocht.

Ook al is deze misdaadroman het zoveelste boek in de reeks van Peter Decker en Rina Lazaris, het leest zich heel gemakkelijk apart. Het verhaal neemt je mee in de wereld van het orthodox-joodse geloof en er komen ook veel hebreeuwse woorden in voor. Bijzonder vind ik het om te lezen hoe Peter en Rina naast elkaar leven en stiekem best veel geheimen voor elkaar hebben. Verder wordt het in het boek ook heel duidelijk hoeveel verschil er tussen de verschillende orthodox-joodse mensen zit. De ene is streng gelovig, de ander leeft op een meer moderne manier binnen zijn geloof. Ik heb wel een aantal dingen geleerd van het joodse geloof door het boek. Als misdaadroman is het een heel mooi boek om te lezen, vooral de onduidelijkheid tussen Chris, Rina en Peter blijft tot het einde toe spannend. Wie staat er nu aan welke kant, dit blijft tot het einde toe onduidelijk. Zelfs na de uiteindelijke ontknoping van de moorden en familiegeheimen is het nog niet duidelijk. Ik ben door dit boek toch ook wel benieuwd geworden naar de boeken in deze reeks die eerder zijn uitgebracht.

Uitgever: De Boekerij ISBN: 90 225 4332 3 Pagina's: 336