DVD: It's All Gone Pete Tong

Hans-Robert (Adagio)
It's All Gone Pete Tong is een komedie gebaseerd op het tragische leven van de beroemde DJ Frankie Wilde. In de vorm van een mockumentary krijgen we de hoogtepunten uit het leven van Frankie als een van de beste DJ's te zien. Frankie krijgt echter te kampen met een gehoorprobleem en al snel verdwijnt hij mysterieus uit de scene. Daar gaan echter wel de nodige gebeurtenissen aan vooraf.

De film begint met een uitzinnige Frankie Wilde, die geweldig door acteur Paul 'Dennis Pennis' Kaye wordt geportretteerd. Frankie leeft maximaal, snuift zich een ongeluk, gaat van feest naar feest en de DJ siert de cover van bijna ieder blad. Regisseur Michael Dowse weet het verhaal geloofwaardig te brengen door de inzet van echte DJ's: zo maken onder meer Tiësto, Carl Cox en Paul van Dyk hun opwachting.

De film bestaat eigenlijk uit twee delen. Het eerste deel is de geweldige en komische helft waarin Wilde nog prima kan horen. Vervolgens verliest hij zijn gehoor. Eerst hoort hij nog gedeeltelijk wat, maar door een lullig ongelukje wordt hij volledig doof. Dan begint het tragische maar ook romantische tweede gedeelte. Wilde komt namelijk niet alleen keihard zichzelf tegen, maar ook de mooie, dove Penelope. Zij helpt hem om 'opnieuw te horen'. De film eindigt dan ook als een heuse feel-good movie die prima met vriend of vriendin bekeken kan worden.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik me zo vermaakt met een film. De beelden zijn prachtig qua kleuren, het geluid en de soundtrack is ronduit geweldig (Dolby Digital 5.1 en DTS). Er wordt ook creatief gebruik gemaakt van sublieme stereo-effecten. Zo zie je Wilde niet alleen mixen, je hoort het ook daadwerkelijk. De acteerprestaties van Kaye zijn vooral in het eerste deel onverwacht goed. Ik hoop dat we nog meer van hem te zien krijgen in de toekomst. Duidelijk is in ieder geval dat hij Dennis Pennis wel een beetje ontstegen is. Mijn persoonlijke favoriet in de film is het cokemonster: een grote wasbeer met kapotgesnoven neus die nog het meest doet denken aan het konijn Frank uit Donnie Darko.

Op de dvd is nog een aantal extra's te vinden die ook best leuk zijn om te zien: een bijna 40-minuten durende making-of met heerlijk Brits commentaar, een B-roll, deleted scenes en gappige interviews met ondermeer de producers, Dowse, Kaye en er is ook nog een fictief filminterview met de echte Boy George op het schijfje te vinden.

Kortom, dit pareltje kun je eigenlijk niet missen in je filmcollectie, zeker niet als je van goede muziek en droge humor houdt. Het feel-goodgehalte zorgt er ook nog eens voor dat het een prima film voor de aankomende donkere dagen is...

Label: A-Film Releasedatum: 23 november 2005 Kijkwijzer: