Boek: Joshilyn Jackson - De drie beloftes van Arlene

Miranda (Randa_v)
Er is een God in Alabama en aan hem heeft Arlene drie beloftes gedaan. De beloftes dat ze nooit meer zou liegen, nooit meer met iemand naar bed zou gaan totdat ze getrouwd is en dat ze nooit meer terug zou keren naar Alabama. De drie beloftes heeft ze gedaan aan God zodat hij haar vreselijke geheim zal bewaren, maar na 10 jaar komt hier verandering in.

Arlene werkt en geeft les aan de universiteit van Chicago. Ze is 27 en leeft nog steeds volgens haar drie beloftes. Tot op een dag een meisje van haar vroegere High School bij haar voor de deur staat. Dit is het moment waarop God zijn belofte heeft verbroken en er voor Arlene niets anders opzit dan terug te keren naar Alabama en haar beloftes aan God te laten vallen. Rose Mae is op zoek naar een ex-vriendje van haar, Jim Beverly, vraagt zich af of Arlene hier meer van weet. Dit is het moment waarop de herinneringen weer als een film voorbij trekken in Arlenes hoofd. Herinneringen aan vroeger, aan haar moeder en hoe ze zelf omging met de jongens uit haar schooljaar. Maar ook herinneringen aan hoe ze bij haar familie in Alabama terecht kwam en haar favoriete nichtje Clarice, die ze altijd heeft willen beschermen tegen de jongens. Samen met haar vriend keert ze terug naar Alabama met de bedoeling om het verleden onder ogen te komen en te voorkomen dat er herinneringen worden opgerakeld zodat haar familie achter haar geheim zal komen. Ze komt erachter dat de waarheid toch anders ligt dan ze dacht.

De drie beloftes van Arlene is het debuut van Joshilyn Jackson, die samen met haar man en kinderen in Atlanta woont. Voordat ze haar eerste roman voltooide heeft ze onder andere toneelstukken en essays geschreven, is ze actrice geweest en heeft een tijdje Engels gedoceerd aan de Universiteit van Chicago. Ze inmiddels aan haar volgende boek bezig.

Het boek wordt gepromoot als: "Een sterke mix van humor, moord en familieperikelen". Jammer genoeg zag ik de humor niet naar voren komen in het boek. Misschien dat het een humor is die ik niet begrijp of dat het in de vertaling anders naar voren komt dan dat het in het origineel was. Het boek op zich vond ik niet bijzonder sterk. Het is wel een aardig verhaal en het wordt mooi opgebouwd. Zo is het niet vanaf het begin duidelijk waar het precies om gaat, welke relatie de hoofdrolspeelster heeft met de familie en het motief om naar Chicago te vluchten. Hoe verder je in het boek komt, hoe duidelijker het wordt. Als laatste heb je dan ook het hoofdstuk wat je in de rest van het boek hebt gemist. Het boek leest daar door toch een beetje spannend weg maar om nou te zeggen dat je het moet lezen. Voor mij sprong het er in ieder geval niet uit.

Uitgever: De Boekerij ISBN: 90 225 4330 7 Pagina's: 240