DVD: The Who - Tommy and Quadrophenia Live

Rick (Toffe_Ellende)
The Who kwam in de Uitslag FOK! Album Top100 Allertijden vreemd genoeg niet voor, terwijl 'oldies' als The Velvet Underground, The Doors, The Beatles en Pink Floyd bij de jeugd wel gretig aftrekt vinden. The Who is niet minder legendarisch, niet minder invloedrijk en zeker niet minder hip dan hun generatiegenoten. Het komt dus mooi uit dat Warner Music een uitgebreide live DVD op de markt brengt van Peter Townshend en co. zodat het geheugen van veel muziekfans weer opgefrist wordt. Zei ik trouwens uitgebreid? Met ruim vier uur aan livemuziek en drie uur aan extra's is dit een marathonzitting!

Verdeeld over drie DVD's krijg je alle Who-klassiekers (behalve die ene) te horen en te zien. De eerste DVD beslaat de Quadrophenia-opera in liveuitvoering. Een andere rockopera, het veel beroemdere Tommy, is vastgelegd op DVD2 en o.a. de hits van hun overige albums zijn te zien op de derde.

Roger Daltrey

Quadrophenia Live
Het album Quadrophenia uit 1973 was een commercieel succes maar een ramp om live te vertolken. De tour die na de albumrelease volgde, mislukte totaal en de rockopera werd niet meer opgevoerd. In 1995 kreeg Pete Townshend het idee om Quadrophenia weer op te gaan voeren en een jaar later, 23 jaar na de laatste uitvoering, werd in Hyde Park voor 150.000 mensen de opera nog een keer opgevoerd. Het werd een groot succes en er kwam een bescheiden tour maar met een grootste aanpak. Op de eerste DVD is één van de concerten uit die tour te zien. Het verhaal wordt mooi met een begeleidend beeldscherm verteld maar niet altijd even sprankelend in beeld gebracht. Het zal op de bewuste dag iets spannender zijn geweest. Net als het Tommy-concert op DVD2 is het concert ook met commentaar van Roger Daltrey en Pete Townshend te volgen. Soms met hilarische anekdotes. Dit is de echte meerwaarde van dit DVD-pakket.

Tommy Live
Het succesverhaal van Tommy mag bekend zijn. Het moderne sprookje over het dove, stomme en blinde jongetje heeft meer dan 35 jaar na het verschijnen van de LP vele vormen aangenomen. Een film, een Broadwayshow, het is onvoorstelbaar dat een verhaal zo weird als dit zo bekend is geworden. Zonder de muziek zou dat natuurlijk niet snel zijn gebeurd. Want muziek en beeld kunnen niet zonder elkaar bij Tommy.

Zoals zoveel artiesten uit de 60's en 70's zaten ook de leden van The Who in de jaren tachtig artistiek en financieel aan de grond. In plaats van een nieuw album op te nemen (sinds 1982 is er nog steeds niks verschenen) besloten Roger Daltrey, Pete Townshend en wijlen John Entwistle in 1989 Tommy nog een paar keer te doen maar dan met een uitgebreide band en later ook met special guests (o.a. Phil Collins, Elton John en Billy Idol). DVD2 is een live registratie van het optreden dat ze deden met die wereldsterren. Het oogt allemaal wat gedateerd en is weinig flitsend als je het vergelijkt met de huidige maatstaven of de met de Quadrophenia-DVD. Het is een strak optreden dat weinig afwijkt van het origineel maar door de special guests wél een extra dimensie krijgt.

Pete Townshend

Live Hits
De meeste mensen zullen The Who kennen van het meest verkrachte nummer allertijden: 'My Generation'. Alsof de jongens van Di-rect ooit iets anders van The Who gehoord hebben. Baba O' Riley bijvoorbeeld, dat toch één van de mooiste songs is die Pete Townshend heeft geschreven. Op DVD nummer drie vinden we songs die buiten de twee opera's vallen en er meestal na werden gespeeld in een tweede set. 'My Generation' vinden we hier vreemd genoeg niet op terug, maar met o.a. Won't Get Fooled Again', 'Substitute', 'Behind Blue Eyes' (ook zo’n nummer dat je niet meer kunt horen zonder in dit geval aan die eikel van Limp Bizkit te denken), 'I Can See For Miles', 'You Better You Bet' en natuurlijk 'Baba O' Riley' is er genoeg om van te genieten. The Who was oorspronkelijk een rockband met echte liedjes. Het bewijs daarvoor is op deze DVD te vinden hoewel alle liedjes aangekleed zijn door extra achtergrondzang, blazers en percussie vanwege de grootse opzet van de beide rockopera's. Omdat het om meerdere sets (waarvan de tweede set van het Tommy-concert het interessantst is) gaat, krijg je sommige songs twee keer te zien. Maar dat is een luxeprobleem.

Veel muziek, mooie verpakking en een goede timing vanwege Kerst en Sinterklaas maar iets echt nieuws heb je niet in handen.

Label: Warner Releasedatum: 4 november 2005 Waardering: