Film: Dark water

Elspeth (Silmarwen)
Dahlia Williams is net gescheiden en heeft te weinig geld voor een goed appartement voor zichzelf en haar dochter. De scheiding verloopt niet netjes en ze vecht om de voogdij van haar kind, terwijl haar man haar voor gek probeert te slijten. Dat gaat hem niet al te moeilijk af, want er gebeuren vreemde dingen in het nieuwe huis. Er is een constante lekkage van het leegstaande appartement boven haar en ze begint rare dingen te horen maar ook te zien.

Dark Water is verfilmd naar een boek van degene die ook het script schreef voor de originele Japanse versie van The Ring. The Ring was een groot succes in de bioscopen, maar of Dark Water dat ook zal worden valt te betwijfelen.

De film zit filmisch mooi in elkaar. De scènes zijn grauw en donker en het regent altijd, wat een kille uitstraling geeft. De norse enge conciërge en de armzalige inrichting van het huis zorgen voor een grimmige en kille sfeer, wat natuurlijk de bedoeling is bij een horror/thriller. De acteerprestaties van Jennifer Connelly zijn ook zeker niet slecht te noemen. Jennifer Connelly is bekend van A beautiful mind, Requiem for a Dream en in Labyrinth speelde ze de hoofdrol van het kleine meisje. Tot zover gaat het allemaal goed en dan komt de verhaallijn.

Het verhaal is niet bijster origineel en komt gewoonweg niet spannend over. De film is langdradig en hoewel er een paar keer een spannend moment is, houdt de film je niet in zijn macht. De film zou spannend tot het eind moeten zijn, maar het plot wijzigt te vaak en het lijkt maar door te blijven gaan. Elke keer denk je dat het einde daar is en dan komt er weer een scène. Dit is echt zonde, want de sfeer en het acteerspel zijn goed, de film mist alleen de x-factor, waardoor de hele film maar middelmatigjes wordt.

Als je van thrillers houdt, kan ik deze film niet aanraden. Het komt in de verste verte niet in de buurt van The Ring. Ik denk dat het mede te maken heeft met dat de film van orgine Japans is en in een Amerikaanse setting werkt het niet. En dat is behoorlijk jammer voor de Japanse markt, die juist geweldige thrillers maakt.

Label: Buena Vista International Releasedatum: 19 november 2005 Kijkwijzer: Waardering: