DVD: Kingdom of Heaven S.E.

Lars (detulp050)
In Hollywood hebben ze de geschiedenisboeken de laatste jaren flink geplunderd. De geschiedenis van Alexander kwam voorbij, het paard van Troje werd binnengehaald, er werd met gladiatoren gevochten en we zagen koning Arthur voorbijkomen. Nu is de geschiedenis van Jeruzalem en de kruistochten aan bod in Kingdom in Heaven, een film van Ridley Scott met onder anderen Orlando Bloom, Liam Neeson en Eva Green. Sinds kort op DVD verkrijgbaar op één disc of een uitvoering met twee discs boordevol extra materiaal.

In Kingdom of Heaven zien we het verhaal van de oorlogen tussen de Saracenen en de Christenen in het gebied rond Jeruzalem in de 12e eeuw. In eerste instantie wijst niets erop dat de hoofdpersoon in de film, Balian (Bloom), terecht zal komen in een religieuze oorlog; hij is slechts een smid in een afgelegen dorp. Tot de dag dat een kruisvaarder, de baron van Ibelin, zijn smederij aan doet. De ridder (Neeson), die zijn vader blijkt te zijn, vraagt hem mee te gaan naar Jeruzalem om daar vergeving van zijn zonden te krijgen. Balian, die net zijn vrouw en kind verloren is, heeft wel een zonde die hij graag door God vergeven ziet en besluit mee te gaan. Onderweg verliest zijn vader echter het leven en wordt Balian de nieuwe baron van Ibelin en vervolgt zijn tocht. In Jeruzalem ontmoet hij koning Baldwin, een heerser die verantwoordelijk is voor de vrede met de Saraceense koning Saladin. Als de koning op een dag overlijdt en wordt opgevolgd door de echtgenoot van zijn zus is het flink mis: de nieuwe koning is uit op oorlog en Balian doet alles om de bevolking van Jeruzalem te beschermen tegen een gruwelijke dood.

Kingdom of Heaven

Zoals al eerder vermeld is bestaan er twee verschillende versies van deze DVD. De eerste, met een enkele disc, bevat enkel de film en een optionele ondertiteling met relevante historische informatie; een optie die zeer interessant is voor hen die het echte verhaal achter de kruistochten en de slag om Jeruzalem willen leren kennen. De 'DeLuxe' editie bevat een extra schijf met louter bonusmateriaal. Op deze tweede schijf vind je een uitgebreide 'making of', waarbij je als kijker zelf kunt bepalen op welke wijze en vanuit welk oogpunt je deze te zien krijgt (zodat je niet alle aspecten hoeft te bekijken). Ook vind je een documentaire waarin gekeken wordt in hoeverre de film overeenkomt met de historische feiten. Ook vind je een aantal 'Internet Features', bestaande uit een aantal interviews en kijkjes achter de schermen; wat het met Internet te maken heeft is echter onduidelijk. Tot slot vind je ook nog de trailer van de film terug op de tweede schijf. Zowel op de kale versie als op de uitgebreide versie is er qua beeld- en geluidskwaliteit niets aan te merken.

Kingdom of Heaven

Kingdom of Heaven is een film die een zeker inzicht geeft in de historische basis van het conflict over Jeruzalem. Zeker voor iemand die vrij weinig weet van de kruistochten is dit een aanrader om het gevoel en de redenatie van de kruisvaarders te leren kennen. Toegegeven, het is de zoveelste historische film binnen een paar jaar, en ook hier wordt er en masse op elkaar ingehakt en spelen goedbeveiligde muren een grote rol. Echter, bij Kingdom of Heaven krijgt het historisch aspect een grote rol toebedeeld en er is naast het typisch heroïsch gedrag van de hoofdpersoon ook genoeg realiteit in deze film terug te vinden. Een film die de moeite van het bekijken waard is; ook de extra's zijn interessant, al bevindt de meest leuke bonusfeature zich ook op de kale release: het aanschaffen van de uitgebreide versie is alleen interessant voor hen die alles over de productie willen weten.

Label: FOX Releasedatum: 2 november 2005 Kijkwijzer: