Boek: Men's Health Best

Noud de Greef (gr8w8)
De tijd van de goede voornemens komt al in de buurt. Mocht je dit jaar eens echt willen doorzetten, is daar nu hulp. Men's Health komt met een tweetal boekjes om je daarbij te helpen. Meer spieren, minder vet geeft informatie over hoe nou eindelijk eens van die love handles af te komen. Trainen zonder gewichten helpt je om zo efficiënt mogelijk je tijd te benutten, zonder daarvoor gebruik te hoeven maken van bijzondere hulpmiddelen.

Trainen zonder gewichten klinkt natuurlijk behoorlijk ideaal. Stoelen aan de kant en klaar. Het enige dat ontbreekt is de gezelligheid aan de bar achteraf, maar vaak verdwijnt daarmee het trainingseffect al snel. Toch krijg ik een beetje het idee, dat je misschien wel het beste het boek naast de sportschool kun gebruiken. Daar is vaak wel iets aanwezig waarmee je makkelijker je vooruitgang kunt meten, wat vaak erg motiverend werkt. Bovendien kan je daar altijd terecht voor vragen en advies, mocht het boekje niet toereikend zijn. Het beste van de twee.

Het boekje bestaat uit drie delen. Het eerste hoofdstuk legt de voordelen van "gewichtloos" trainen uit, geeft wat dieettips en gaat in op het rekken. De voedingstips zijn leuk om eens wat van te lezen, maar een paar bladzijden zijn natuurlijk te kort om een echt goed beeld te schetsen. Gelukkig gaat het daar ook niet om. Het gaat om juist de spieren weer zichtbaar te krijgen, weg dat vet! Het grootste gedeelte van het boekje is dan ook gewijd aan oefeningen, zowel voor geïsoleerde spieren als voor spiergroepen. Veel foto's, zodat de beweging vrij duidelijk is in een oogopslag. Niet dat alle oefeningen echt haalbaar zijn voor een relatieve beginner natuurlijk. Uiteraard worden er ook korte schema's gegeven.

Meer spieren, minder vet richt zich net wat meer op de beginner, maar maakt wel regelmatig gebruik van gewichten en apparatuur zoals in de sportschool en is vrij gericht op meer kracht en minder op cardio. Ook hier een stukje voeding en rekken, gevolgd door trainingsschema's en losse oefeningen met foto's ter verduidelijking. Er wordt ingegaan op mogelijke problemen die het volhouden van het schema in de weg staan, En hoe deze te voorkomen. Dat is juist waar het vaak mis gaat, gezien de drukte in de sportscholen na nieuwjaar vergeleken met een paar maandjes eerder en later. Ik zie mezelf eigenlijk dit boekje nog niet vaak gebruiken. Je hebt er immers toch apparatuur voor nodig en zult dus naar de sportschool moeten. Daar is, als het goed is, al genoeg informatie over de uitvoering van diverse oefeningen te vinden en hoort ook genoeg begeleiding te zijn die je kan helpen met trainingsschema's.

De taal in beide boeken is uiteraard Nederlands, maar wel overduidelijk vertaald. Lekker positieve zinnetjes tussendoor, soms toch een beetje rare constructies, maar ach, dat komt wel vaker voor. Het is ook totaal niet hinderlijk omdat het daar niet omdraait. Het gaat om de training. De boekjes zullen vast wel hun weg vinden rond Sinterklaas en Kerst als stille hint of grapje, maar ik denk dat ze ook nog wel degelijk van pas kunnen komen. Gewoon een beetje meer informatie over de oefeningen is nooit weg en wie weet, is dit wel net de motivatie die je nodig hebt voor het volledig benutten van je abbonement op die dure sportschool. Pas op met rekken en als je uit het niets begint, ga even langs een (sport)arts, dat kan een hoop ellende schelen.

Trainen zonder gewichten heeft een adviesprijs van € 9,95.

Uitgever: Spectrum ISBN: 90-274-2093-9 Pagina's: 96

Meer spieren, minder vet heeft een eveneens adviesprijs van € 9,95.