CD: Slipknot - 9.0: Live

Sander (FLIPNEUS)
The ProdigyAls je als band een live-album uitbrengt met daarop 24 nummers, dan heb je óf een keer een lang concert gegeven, óf je combineert de beste nummers van verschillende concerten. Slipknot heeft voor het laatste gekozen, waardoor je de ene keer begroet wordt alsof je in Las Vegas bent, en de andere keer aan de andere kant van de wereld in Singapore. En dat niet alleen, de geluidskwaliteit van de verscheidene opnames is dermate verschillend dat er van een echt concertgevoel amper sprake is.

Hoewel Slipknot op de studioalbums altijd wel zijn mannetje weet te staan, valt de band live soms lelijk door de mand. Dit merk je totaal niet als je de band live ziet, want dan ga je zo op in de energie van het geheel dat je alleen maar los kan gaan en de foutjes voor lief neemt. Beluister je de band echter vanuit je luie sofa in de huiskamer, dan merk je toch dat met name de stem van Corey, mede door zijn masker, regelmatig totaal niet uit de verf komt. Zijn uithalen houdt hij minder goed vol; tijdens zijn cleane stukken zit zijn masker merkbaar in de weg. De band zelf is echter amper op een foutje te betrappen, hoewel het jammer is dat bijvoorbeeld de percussie minder vol klinkt dan op het album. Dit komt doordat eigenlijk alleen drummer Joey duidelijk hoorbaar is in de mix.

Natuurlijk is het wel fijn om de live-versies nu op CD te hebben, maar de DVD maakte echt zoveel meer impact op mij, en was kwalitatief ook een stuk hoger. Een goed voorbeeld hiervan is de drumsolo. Niet alleen vond ik die op 'Disasterpieces' beter, maar door het beeld van het ronddraaiende en kantelende drumplateau krijg ik gewoon nog steeds kippenvel. Op '9.0: Live' grijp ik na de eerste aanslagen al naar de 'Skip'-knop, om vervolgens nog wel even te genieten van één van Slipknots beste nummers, 'Eeyore'.

Slipknot

'9.0: Live' is een leuke aanvulling op je Slipknot-collectie, maar absoluut geen must-have. Dit is helemaal geen band om live te beluisteren, maar om live mee te maken. Van het geld dat je je bespaart door deze CD niet te kopen kun je beter een kaartje kopen voor een volgend concert van de band. Dan kun je tenminste losgaan tussen de andere maggots, zonder dat je je hoeft te ergeren aan bepaalde zwakke elementen van de band.

Label: Roadrunner Releasedatum: 31 oktober 2005 Waardering: