DVD: Kameleon 2

Lyndsey (pluisje)
De eerste Kameleon film zag ik in de bioscoop en heb ik daarna ook op dvd nog regelmatig bekeken. Heerlijk, jeugdsentiment! Wat ik heel positief vond was dat de film ook voor volwassenen erg geschikt was, onder meer door de subtiele grapjes die erin verwerkt waren. Werd de eerste film nog groots aangekondigd, voor De Kameleon 2 draaide de publiciteitsmachine voor mijn gevoel op veel lagere toeren. Wat is hiervoor de reden? Is de film een stuk minder leuk?

Het eerste dat opvalt is dat je, naast de dvd, ook de cd met de complete soundtrack krijgt. Hierop vind je liedjes van onder andere Sita en Babette van Veen en de filmmuziek uitgevoerd door het Metropole Orkest. De verpakking van de dvd ziet er heel leuk uit: compleet uit te klappen en rijkelijk voorzien van foto's uit de film. Op de achterkant van de hoes lees ik het verhaal van de film. In Kameleon 2 staat een aannemer die in het rustieke dorpje Lenten een snelweg en een villawijk aan wil gaan leggen centraal. Dit bouwproject zal er namelijk voor zorgen dat enkele boerderijen en zelfs de molen het veld moeten ruimen. Het dorp is in rep en roer, zo ook de familie Klinkhamer. Marieke, het nieuwe vriendinnetje van Sietse en Hielke wordt opzettelijk in het water gegooid (dit heeft volgens de hoes iets te maken met deze bouwplannen) en krijgt hierdoor nog meer last van haar astma. De enige manier om hiervan te genezen is een verblijf in een Zwitsers kuuroord, maar ja, dat kan haar moeder niet betalen! Tijd voor Sietse en Hielke om in actie te komen!

Eerlijk gezegd vind ik het verhaal iets minder sterk dan het verhaal in de eerste film. Een beetje vergezocht en wat minder aansluitend bij de originele Kameleon boeken. Bij het bekijken van de film mis ik het grootste deel van de tijd een beetje het kneuterige en de humor, de jongensboeksfeer, die in deel 1 zo rijkelijk aanwezig was. De film draait meer om het verhaal dan om de broertjes Klinkhamer en hun streken. Het is dat af en toe de Kameleon voorbij komt varen, anders zou je haast vergeten waar je naar zit te kijken. Pas tegen het einde van de film draait dit een beetje bij en zat ik voor het eerst weer met een glimlach op de bank.

Naast de ondertitels voor doven en slechthorenden, Engelse ondertiteling en de bioscooptrailer, vind je op de dvd ook een fotogallerij, 'Achter de schermen van Kameleon 2' en 'The making of Kameleon 2'. Met name de laatste twee zijn de moeite waard. 'The Making Of' laat de mensen achter de film aan het woord. De regisseur die klaagt over de aanhoudende regen, de acteurs vertellen over hun rol, en zo komt iedereen voorbij. Dit wordt aangekleed met shots uit de film en opnames die tijdens het filmen zijn gemaakt. 'Achter de schermen' lijkt hier eigenlijk ook op, alleen dan in de verkorte versie. Ik vond het opvallend dat ik bij bijvoorbeeld de regisseur soms ook een lichte twijfel hoorde over het verhaal, dat al die verhaaltjes die in de film speelden het soms wat lastig maakten. Hij doelde hiermee waarschijnlijk op de moeilijkheid om dit allemaal goed in beeld te krijgen, maar eigenlijk is 'te moeilijk' wel een treffende omschrijving voor Kameleon 2.

Label: Bridge Pictures Releasedatum: 3 november 2005 Kijkwijzer: Waardering: