CD/DVD: Simple Plan - MTV Hard Rock Live

Michel (TripleM)
Simple Plan
Ooit was er eens... een bandje genaamd Reset. Zanger Pierre Bouvier en drummer Chuck Comeau begonnen dit bandje toen ze 13 waren! Ze speelden punk en deden dat in Canada redelijk succesvol. Ze tourden met punk-legendes MxPx en met bands als Ten Foot Pole en Face To Face. Hoewel er een debuut-album kwam, ging Chuck er vandoor om zijn school af te maken en wisselde de band wat van bezetting. Chuck besloot later weer om muziek te gaan maken en deed dat met gitaristen Jeff Stinco en Sebastien Lefebvre. Pierre zat nog bij Reset, maar kwam weer met hem spelen en toen ook bassist David Desrosiers de nieuwe band kwam vergezellen (hij verving aanvankelijk Pierre in de band Reset), was Simple Plan geboren! Inmiddels heeft de band twee studio albums afgeleverd en hebben ze een paar keer opgetreden in Nederland.

MTV Hard Rock Live
Het moet gezegd worden: de uitgave van MTV Hard Rock Live ziet er prachtig uit. Een boekje met harde kaft, met het formaat van een CD doosje. Binnenin vind je de CD, de DVD en daar tussenin een boekje met foto's van het concert. Op de CD staat het concert (dat precies hetzelfde is als op DVD), met daaraan toegevoegd drie akoestische tracks: 'Crazy', 'Welcome To My Life' en 'Perfect'. De produktie ervan is niet geweldig, waardoor ik het vermoeden krijg dat de tracks in korte tijd zijn opgenomen, maar ze klinken absoluut niet slecht. De nummers komen in deze versimpelde versies minimaal net zo goed tot hun recht.

Tijdens het beluisteren van de CD hoor je al wat voor band Simple Plan is, maar op de DVD zie je het ook nog eens. Er wordt strak en enthousiast gespeeld, en bovenal wordt duidelijk dat Simple Plan een band is die enorm veel met het (overwegend jonge) publiek bezig is. Ze zoeken continu contact met het publiek, dat maar al te graag meewerkt. De hele zaal springt, schreeuwt en gilt als de heren dat vragen. De setlist bevat nummers van beide studio-albums, afwisselend van rustige ballads tot snelle punk-rock nummers.

Er zijn maar weinig minpunten aan de registratie van MTV Hard Rock Live te noemen, zeker aangezien je deze luxe uitgevoerde registratie koopt voor iets meer dan de prijs voor een gewone CD (afhankelijk van waar je hem koopt uiteraard). Wat wel jammer is, is dat het concert in NTSC op DVD gezet is (al is die op de meeste tv's/dvd-spelers af te spelen voortaan, de beeldkwaliteit is daardoor toch net iets minder), en dat het niet in breedbeeld is opgenomen! Amerikanen lopen toch nog achter op dat gebied zullen we maar denken, maar zo blijft er in ieder geval nog ruimte over voor verbetering. Want afgezien daarvan is er gewoon heel weinig mis met Simple Plan en het MTV Hard Rock Live concert.

Label: Warner Releasedatum: 30-10-2005 Waardering: