Boek: Survival handboek opvoeden

Elspeth (Silmarwen)
Elke ouder heeft wel eens met zijn of haar handen in het haar gezeten, en voor die momenten, dat je het echt niet meer weet, is dit boek bedoeld.
Het boek begint met een waarschuwing vooraf, het boek geeft namelijk enkel en alleen advies en is niet aansprakelijk te houden als het niet werkt. Ook moeten alle stappen netjes gevolgd worden en zijn de auteurs niet verantwoordelijk voor eventuele schade.
Klinkt veel belovend, denk je niet?

Het boek, geschreven door Piven, Borgenicht en Jordan is heel logisch ingedeeld. Ze gaan lopen op chronologische volgorde de kinderjaren door. Van nul tot drie jaar, vervolgens van drie tot twaalf jaar en als laatste de tienerjaren. In elk hoofdstuk staan talloze bruikbare en praktische tips, maar ook steun in de vorm van humor. Door bijvoorbeeld te laten zien dat elke ouder die wanhoop herkent, want ouderschap is natuurlijk geen sprookje, in tegen stelling tot hetgeen we altijd horen. Voorbeelden van tips zijn; hoe je een noodfles maakt, hoe je jouw baby rustig houdt als je per ongeluk de auto dicht hebt gedaan met de sleutels er nog in, hoe je kauwgom uit het haar haalt of hoe je omgaat met denkbeeldige vrienden, geluidsherrie en uitdagende kleding. Kortom, soms heel erg herkenbare problemen, maar ook gekke problemen die zeer weinig voor zullen komen.

Survival handboek voor opvoeden is een echt handboek. Het is klein en knalgeel. Praktisch om mee te dragen en gemakkelijk te vinden tussen alle luiers, spenen, kleding en alle andere accessoires die bij je kinderen horen. Het boek werkt met stappen en tips en dat maakt het boek enorm gemakkelijk en begrijpelijk. Je merkt aan de manier waarop het geschreven is, dat de auteurs zelf kinderen hebben of er in ieder geval ervaring mee hebben. De auteurs kunnen namelijk feilloos je wanhoop aanvoelen, want een huilende baby in een vliegtuig wekt behoorlijk wat frustraties op, bij jezelf en de passagiers.

Survival handboek voor opvoeden is voor elke ouder handig, of je nu pubers of baby's hebt. Het is praktisch en biedt oplossingen voor praktische problemen, zonder diepgaande psychologische analyses of pedagogisch verantwoorde handelingen. Gewoon recht door zee en handig in plaats van omslachtig en lang, zoals de meeste opvoedkundige boeken. Ik vind het survival handboek voor opvoeden dan ook een echte aanrader, al is het maar vanwege de humor die erin verwerkt is, die ook de meest wanhopige ouder nog aan het lachen krijgt.

Uitgever: Uitgeverij Elmar ISBN: 9038916418 Pagina's: 160