Film: The Brothers Grimm

Sabine (sbientje)
Jake en William Grimm vormen samen een discutabel duo. Zij praten goedgelovige mensen een spook aan en verdienen dan geld met het verdrijven van datzelfde spook. Zo voorzien zij in hun levensonderhoud. Dit alles vindt plaats in de tijd dat Napoleons leger Duitsland bezet. De Franse bezetter is allerminst onder de indruk van de talenten van de broers en houdt de twee scherp in de gaten. Als er in de bossen bij Marbaden meisjes verdwijnen wordt de 'kennis' van de gebroeders ingeroepen. Die zijn echter niet opgewassen tegen de monsters en vloeken die ze in de bossen tegenkomen en moeten het klusje klaren met alleen een beetje hulp van een eenzame pelsjager...

Een aantal van de sprookjes van de gebroeders Grimm komt in het verhaal terug, maar de film draait echt om het tweetal. Het verhaal is natuurlijk niet het levensverhaal van de Grimms, en gelukkig wordt het ook niet zo gepresenteerd. Het is gewoon een leuk verhaal met een groot aantal sprookjes erin verwerkt. Zo is er Roodkapje, van wie alleen de cape terug wordt gevonden, en wandelen Hans en Grietje ook rond in het bos. Zelfs de peperkoekman maakt zijn opwachting!

Matt Damon speelt Will Grimm en Heath Ledger tekende voor Jake. Helaas is de mooie Heath haast onherkenbaar. Puik werk, zo'n stoere bink om te toveren in de stille dromer die Jake Grimm is. Damon is leuk als Will, de flierefluiter van de twee. Beiden leveren een prima acteerprestatie af met deze film. Een leuke bijrol is er ook voor Peter Stormare, die Cavaldi speelt, de rechterhand van generaal Delatombe. De Italiaanse Cavaldi doet zich voor als een held, maar is eigenlijk een ontzettende bangerik. Als dan ook nog zijn toupet afwaait besluit hij het maar op een rennen te zetten.

Terry Gilliam regisseerde eerder onder andere Twelve Monkeys en de soms bizarre sfeer van die film is vergelijkbaar met deze film. Vooral Rapoensel (een rol van Monica Bellucci) in haar torentje is behoorlijk vreemd. De hele film is een kruising van actie, avontuur en comedy. Die mix maakt dat er voor iedereen wel wat te genieten is, maar je moet wel een erge sprookjesfan zijn, om deze film echt fantastisch te vinden.

Label: RCV Releasedatum: 13 oktober 2005 Kijkwijzer: