DVD: Cream - Royal Albert Hall

Michel (TripleM)
Cream trad voor het eerst op in 1966 op het Windsor festival en trok wereldwijd de aandacht met hun album 'Fresh Cream', waar voornamelijk witte blues op stond. Ook bijzonder aan Cream was het feit dat iedere muzikant evenveel op de voorgrond trad, ieder was compleet gelijkwaardig. Verder stond Cream bekend om de enorm lange improvisaties, met voorop uiteraard die van Eric Clapton. In 1968 vinden de drie dat ze muzikaal niet verder kunnen en Cream stopt op het toppunt van hun roem. Het afscheidsconcert vindt plaats in Royal Albert Hall. Bijna 40 jaar later vindt daar het reünieconcert plaats dat op deze DVD's is samengevat.

Wat staat er allemaal op de DVD's? Allereerst uiteraard een zeer uitgebreide registratie van de concerten die plaatsvonden op 2 t/m 6 mei 2005 in Royal Albert Hall. De hele eerste DVD is gevuld met 90 minuten aan materiaal (veertien nummers), op de tweede DVD vind je nog eens 40 minuten (5 nummers). Als de drie heren, een heel stuk ouder dan toen ze er voor het laatst samen stonden, het podium opstappen valt meteen de beeldkwaliteit op. Een bijzonder helder, kleur- en contrastrijk beeld, al is het hier en daar wat overbelicht. Het geluid klinkt uitstekend en is zowel in DTS als PCM Stereo op DVD gezet.

De eerste paar maten die Ginger Baker moet drummen zijn wat houterig, maar bijna meteen daarna gaan de drie tekeer alsof ze nooit weg zijn geweest. Ze spelen hits als 'I'm So Glad', 'Badge', 'White Room', 'Sunshine Of Your Love', 'Stormy Monday' en 'Crossroads', en laten daarbij zoals verwacht kon worden genoeg ruimte voor improvisaties. Ook vind je van in totaal drie nummers nog een alternatieve take op de DVD! Of het klonk zoals vroeger kan ik niet beoordelen, maar nu is het in ieder geval een genot om naar te kijken en naar te luisteren! De lekker losse montage draagt hier zeker aan bij, door de verschillende camerastandpunten heb je het idee tussen het publiek te staan, of op het podium, je kijkt niet heel statisch naar een concert. Tussendoor krijg je nog wat meer te zien van Royal Albert Hall en geniet je van de psychedelische achtergrond op het podium achter de heren.

Na het concert vind je op de tweede DVD nog een interview terug met Cream. Het enige interview dat de heren hebben gegeven over de reünie! Over hoe ze erbij kwamen om weer op te gaan treden, wat ze ervan vonden en natuurlijk ook wat ze van elkaar vinden! Een leuke en nuttige extra, die zeker door de oude fans gewaardeerd zal worden.

Een super registratie, er is niets anders van te zeggen. Omdat er vier dagen lang werd opgenomen, kon het beste van het beste eruit worden gepikt. Het beeld is schitterend van kleur en scherpte, het geluid klinkt als een klok en het camerawerk is precies wat je wil van een concert. Je bent er weer opnieuw bij. Dat maakt deze DVD zo bijzonder, het is niet alleen een dikke aanrader voor iedereen die van blues houdt, maar een absolute must-have voor iedereen die bij het horen van de naam Cream nog een warm gevoel in de buik krijgt.

Label: Warner Releasedatum: 07-10-2005 Waardering: