CD: Disturbed - Ten Thousand Fists

Rick (Toffe_Ellende)
Dit succes voor Disturbed verbaast me eigenlijk best wel. Deze band past nou niet 1,2,3 in een hokje en dan is het vaak moeilijker scoren aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Het basisgeluid (heavy metal) wordt vermengd met de moderne (jaren negentig) groovy metal wat een vrij ongewone combinatie is. Dat geldt ook voor de zang. David Draiman zorgt voor een afwisselende combinatie van heavymetal zanglijnen en staccatozang. Ten Thousand Fists is Disturbeds derde album en meteen ook het meest ambitieuze. Veertien melodieuze songs met veel diversiteit, vaak doorspekt met een sfeervolle onderlaag van keyboards en gelaagde zanglijnen. Soms is het ook gewoon ouderwets beuken ('Decadence') en dan is Disturbed tamelijk geschikt voor beginnende metalheads. Dat de jeugd de doelgroep is blijkt ook uit de keuze voor het hoesontwerp. Een cartoonachtige menigte (allemaal outsiders met een 'suicidegirl' voorop) die strijdvol tegen het 'kwaad' opstaat. Het is opvallender dan die kitscherige albumhoezen bij veel andere heavy metal-bands.

Het is me trouwens niet duidelijk waar de menigte tegen strijd. Als dit album een soort concept is zou het me niets verbazen dat het tegen de bovenlaag van de Amerikaanse samenleving gericht is. Ook vanwege de Genesis-cover 'Land of Confusion' (actueler dan ooit!) dat Disturbed aardig van een eigen sound voorziet. Origineel is het idee niet want twee jaar terug vertimmerde In Flames dit nummer ook al. En dit album zou zonder deze jaren-tachtig-popklassieker ook bestaansrecht hebben. 'I'm Alive' is een potentieel metalvolkslied (ik heb het een beetje gehad met 'Number of the Beast' en 'Breaking the Law') en het mag van mij dan ook een hit worden gewoon om het gepeupel te laten horen dat heavy metal ook hip kan zijn.

Dit is muziek van deze tijd en hoeveel metalbands kunnen dat tegenwoordig zeggen?

Nota bene: Op 24 oktober staat Disturbed in Paradiso Amsterdam.

Nota bene 2: Bovenstaande Nota bene negeren. Tour is verplaatst naar begin volgend jaar.