CD: Soulfly - Dark Ages

Sander (FLIPNEUS)
Alhoewel Soulfly nou niet echt bekend staat als een band met een vaste line-up is 'Dark Ages' zowaar geproduceerd door hetzelfde kwartet als het vorige album. Niet echt verbazingwekkend, daar Max zijn liefde voor de huidige line-up niet onder stoelen of banken heeft gestoken. Met een andere traditie van Soulfly wordt echter niet gebroken; het album staat nog steeds barstensvol met gastartiesten, in wat voor een vorm dan ook.

De heer Cavalera heeft namelijk de wereld rondgereisd om weer de apartste klanken tevoorschijn te kunnen toveren. Zo wordt 'Bleak' afgesloten met de geluiden van metaal dat bewerkt wordt, opgenomen in de oude tempel Haggia Sophia, in Constantinopel. Ook is Max weer naar Servië gevlogen voor een samenwerking; ditmaal met Coyote, die naast zijn stem ook nog eens zijn kunsten op een heuse trombone laten horen in het nummer 'Inner Spirit'.

Soulfly

Dit alles is natuurlijk doorspekt met de typische scheurende gitaren die je al kent van Soulfly, met daar bovenop het karakteristieke gebrul van Max, die het Engels nog altijd op een charismatische manier niet helemaal machtig is. Toch is dit album gelaagder. Als je goed luistert ontdek je veel achtergrondgeluiden en extra elementen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de synthesizerklanken op 'Carved Inside', die het verder loeizware nummer net dat kleine beetje extra diepgang geven.

Hoewel minder extreem dan op 'Prophecy' is 'Dark Ages' ook ditmaal weer een mengelmoes van nerveuze, snoeiharde nummers als 'Frontlines' en experimenteel 'geneuzel', zoals voormalig collega Dr.E het noemde. 'Riotstarter' is dan wel het vreemdste eendje in de bijt, maar toch is het meer Soulfly dan het vorige geëxperimenteer. Dit industrial-achtige bevalt mij wel, het is in ieder geval beter dan het inmiddels behoorlijk plichtmatige 'rustige' nummer 'Soulfly V'. Maar dat is dan ook slechts het enige smetje op deze plaat.

"Ik vond Max beter toen hij nog in Sepultura zat" is een veelgehoorde kreet binnen het Metalwereldje. Dat gaat na de release van 'Dark Ages' echter veranderen, daar ben ik van overtuigd. Soulfly's vijfde album staat namelijk als een huis en is veruit het beste werk van Max ooit, inclusief hetgene dat hij met Sepultura heeft gedaan. Maar zie daar maar eens een verstokte Sepultura-Thrash-Metal-fan van te overtuigen...

Label: Roadrunner Releasedatum: 3 oktober 2005 Waardering: