CD: Stevie Ann - Away from here

Lars (detulp050)
Stevie Ann, geboren als Stephanie Struijk in het Limburgse Roggel, is volgens haar platenmaatschappij "een nieuw muzikaal multitalent". Een omschrijving die, samen met de vergelijking met Norah Jones, nogal wat verwachtingen oproept. Al van jongs af aan speelt ze piano en vanaf haar veertiende schrijft ze haar eigen teksten. Haar weg in de professionele muziekwereld werd ingeslagen nadat haar muziekleraar een tape met haar materiaal doorspeelde aan Tren van Enckevort (accordeonist van Rowwen Heze). Deze nam met haar een echte demo op en speelde deze met succes door naar diverse labels, waardoor Stevie Ann in het gelukkige bezit kwam van een platencontract.

Niet alleen in Nederland is het Limburgse talent flink aan de weg aan het timmeren, ook in diverse gelegenheden in Engeland heeft ze al succesvolle optredens achter de rug. Geen wonder, want haar stemgeluid in combinatie met de relaxte muziek passen precies in de muziekmode van tegenwoordig. Het album Away from here telt twaalf nummers en duurt iets meer dan drie kwartier.

De CD Away from here is een genot om naar te luisteren. Een boeiende combinatie van bijna popachtige country, een beetje jazz en wat folk houdt de CD ten allen tijde verfrissend en uniek. De melodie van bijvoorbeeld Leaving next time blijft na een keer luisteren al aangenaam in je hoofd hangen en voor je het weet neurie je de hele dag niets anders dan Stevie Ann. De klanken van nummers als Perfect en Sweet Surprise bezorgen je een soort herfstgevoel waarbij je spontaan verlangt naar een open haard en een stevige boswandeling. Een aantal nummers zijn meer geschikt als achtergrondmuziek bij een romantisch diner dan dat ze bijzonder opvallen, maar dat maakt de prestaties van de jonge Limburgse er niet minder om. Away from here is een prettig album om naar te luisteren en zal -mits het voldoende aandacht op de radio krijgt- met gemak een topnotering kunnen krijgen.

Label: CNR Releasedatum: 30 september 2005 Waardering: