Boek: Laura Lippman - De laatste kogel

Mariët (Meiske78)
Tess Monaghan, een eigenzinnige privé-detective, is impulsief, gevoelig en voor de duivel niet bang. Als ze een internet-dater met een ongezonde voorkeur voor jonge meisjes probeert af te straffen, dient hij een aanklacht tegen haar in. Om even in de luwte te blijven neemt ze een opdracht aan voor onderzoek naar huiselijk geweld. Dat kan toch geen kwaad? Binnen no time is Tess echter een onverklaarbaar patroon op het spoor in een reeks onopgeloste moorden die in de afgelopen zes jaar gepleegd zijn en die, behalve dat ze op een lijst staan die Tess heeft gekregen van haar opdrachtgever, niets met elkaar te maken lijken te hebben.

Samen met de oude politierot Carl Dewitt, die destijds het hoofd van een van de slachtoffers vond, volgt Tess langzaam maar zeker het spoor dat haar uiteindelijk naar de dader moet leiden. Of is het de dader die haar steeds dichterbij lokt…

De laatste kogel is een lekker spannend boek. De zoektocht van Tess is op een boeiende manier weergegeven en je legt het boek niet makkelijk weg als je er eenmaal in zit. Langzaam kom je steeds meer zaken te weten en je wordt uitgedaagd om de puzzelstukjes zelf op hun plaats te leggen. Gelukkig is het ook niet voorspelbaar, dus heb je toch Tess en het verhaal nodig om de puzzel compleet te maken.

De vertelling bestaat globaal uit twee delen. Aan de ene kant is er het verhaal zoals Tess Monaghan dat meemaakt. Als lezer weet je ongeveer net zoveel als zij en denk je met haar mee. Aan de andere kant zitten er korte fragmenten in verweven waarin de gedachten van de dader beschreven worden. Dit zijn een soort teasers, die je af en toe ook op het verkeerde been zetten. Het zorgt ook voor wat extra spanning, bijvoorbeeld als blijkt dat hij Tess in de gaten houdt.

De personages van Tess en Carl zijn goed opgebouwd. Er wordt langzamerhand het een en ander duidelijk over hun privéleven en welke invloed dingen die ze in het verleden hebben meegemaakt nu nog op hun leven hebben. Vooral Tess is realistisch neergezet en ik heb dan ook weinig moeite me met haar te identificeren. Carl blijft een beetje raadselachtig door het boek heen.

Een minpuntje van De laatste kogel vind ik dat de schrijfster soms iets teveel haar best doet je op het verkeerde been te zetten. Af en toe voelde ik me echt gefopt, omdat er aanwijzingen neergelegd worden die kant noch wal lijken te raken als je er later achter komt hoe het echt zit. Of niet genoeg gevolg krijgen, waardoor ze een beetje in de lucht blijven hangen.

De laatste kogel van Laura Lippman is een lekkere thriller, die gewoon leuk is voor een lange regenachtige avond, maar die waarschijnlijk niet heel lang zal blijven hangen.

Uitgever: Unieboek ISBN: 902698470 Pagina's: 360 Waardering: